Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 520 inlägg i 421 ämnen av 409 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Raser, bevarande och genetik  |  utöka genbanken? « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: utöka genbanken?  (läst 1012 gånger)
Krågedal
Frågeställare

: 9

« skrivet: 25 okt 2009 kl. 09:30 »

Hej. Vi har nu planer att köpa oss ett eget hus (På landet) då kan jag också utöka genbanken att skaffa någon mer "ras" . Men vilken/ vilka är mest akut? är det gammelsvensk dvärg? eller någon gås? Vi har Kindahöns nu. kom med tips!  Var finns de befintliga besättningarna idag? Har tänkt isådanna fall utöka till våren 2010! MvH Therese
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 185

« Svara #1 skrivet: 25 okt 2009 kl. 14:36 »

En aktuell fråga. Vi diskuterade just detta vid höstens genbanksseminarium och på det efterföljande styrelsemötet. Vi rekommenderar att man håller sig till en ras av varje djurslag. Det blir så mycket enklare och säkrare att hålla sin flock på ett fritt och naturligt sätt utan risk för korsningsmisstag. Alltså ser vi helst att du inte skaffar en andra hönsras. Däremot vore det mycket bra om du utökade genbanken med en ank- eller gåsras eller varför inte båda delar. Blekingeanka och ölandsgås är akut hotade, men alla ank- och gåsraserna är hotade (se rödlista på hemsidan), så det är bara att välja den ras du känner mest för.
Krågedal
Frågeställare

: 9

« Svara #2 skrivet: 25 okt 2009 kl. 15:01 »

Tack för inlägget! jag förstår det du skrev, om jag hade skaffat en hönsras till hade de(dvärg) varit i ett eget hus/gård också!och så är ju dvärg äggen små.... Men det kanske blir någon gås /ank art ? Funderar vidare...det hus vi vill ha, har en bäck som rinner igenom tomten! Vad ska jag tänka på, hur vill gäss/ankor bo? Liknande som höns?( Men utan sittpinnar). Är det problem med sniglar blir det nog bra med myskisar!?
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 185

« Svara #3 skrivet: 25 okt 2009 kl. 19:34 »

Först vill jag bara påpeka att det är fel att det bara är myskankor som äter de bruna sniglar som ibland verkligen är s.k. mördarsniglar (spanska skogssniglar) men för det mesta är helt vanliga skogssniglar. Både vanliga ankor och myskankor äter sådana, i alla fall när sniglarna är små. Och då blir det ju inte så stor återväxt. Med detta konsterande vill jag absolut inte avråda dig från att utöka genbanken för svensk myskanka med en ny besättning, bara försöka avliva en enveten och delvis felaktig myt. 
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines