Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 520 inlägg i 421 ämnen av 409 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Skötsel, miljö och utfodring  |  Märkning i praktiken « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Märkning i praktiken  (läst 691 gånger)
Inga-Karin
Frågeställare

: 88

« skrivet: 27 okt 2009 kl. 07:43 »

Hej!

Som Novis är jag intresserad av hur en märkning går till rent praktiskt. De ringar jag minns från förr var spiralformade plastringar, men nu har jag sett lite olika modeller och undrar därför vilken som är enklast att hantera. När ska hönsen märkas? Jag menar hur gamla de ska vara för att ringen ska sitta kvar resten av livet?

Hälsningar från ett Kobäck som urar med fem rugghönor och fem vackra unghöns varav en tupp.
Maria Eriksson
Hönspanelen

: 76

« Svara #1 skrivet: 27 okt 2009 kl. 10:51 »

Det finns ett flertal färgglada plastringar med varierande kvalite och tillvägagångsätt. Jag tycker fortfarande att de spiralformade är bäst för det sitter kvar för livet. Har aldrig haft en spiralring som lossnat. De normalstorna ringarna kan man ringla på (som en nyckelring) även om det är lite bökigt att få in benet så funkar det även på fullvuxna. De små dvärghönsringarna är besvärligare för de måste man trä på vid exakt rätt ålder. För unga och de ramlar av, för gamla då kommer inte foten igenom.....

De modeller jag testat i överigt är fast plastband med stängning i sidan. De första tyckte jag funkade jättebra. Mycket lättare att ta på då man bara öppnar den, lägger in benet och stänger igen. Men sista två åren har ringarna av den modell varit i en annan sämre plast som är för mjuk och knäppet går upp. Säkert hälften av de märkta djuren har tappat sina ringar.

Sista modellen jag testat är en lång plastremsa som "krullar ihop sig".  Konstig beskrivning men jag vet inte hur jag ska förklara det bättre. Man lägger in benet och låter remsan ringla sig runt, runt benet. Helt värdelös enligt  min erfarenhet, de hann knappt få på den så hade den ramlat av. Kanske otur, men jag provar inte den igen. Den var nog den billigaste modellen och man får väl vad man betalar för......
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines