Föreningen
Kontakt
Medlemskap
Styrelse
Klubbträffar
Lantrasforum
Praktiska råd
Hönsskötsel
Ankskötsel
Gåsskötsel
Artiklar ur Hanegället
Bok: Höns, ankor och gäss
ABC
Hönspanelen
Smittskydd & sjukdomar
Att hämta
Lantraser
Höns
Ankor
Gäss
Rödlista
Genbanken
Genbanksidén
Den levande genbanken
När är jag med?
Avelsplan
Genbanksansvariga
Bok: Genbanker & rasramar
Annonser
Annonssida
Välkommen
%1$s
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
Har du inte fått ditt
aktiverings-e-postmeddelande?
1 520
inlägg i
421
ämnen av
409
medlemmar
Startsida
Hjälp
Sök
Logga in
Registrera
Kackel - Frågor och svar
|
Frågor och svar
|
Arkiverade frågor
|
Ruvning, kläckning och kycklingar
|
Frågor om ägg och kycklingar
« föregående
nästa »
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
Författare
Ämne: Frågor om ägg och kycklingar (läst 1419 gånger)
Värmdö Anna
Frågeställare
: 42
Frågor om ägg och kycklingar
«
skrivet:
1 nov 2009 kl. 20:08 »
Som ny i genbanken (hedemora) samt mitt första år med en riktig höns flock så blir det funderingar här hemma. Så om det är ok så kommer det lite frågor/funderingar nu.
Börjar med äggläggandet. Vi har nu två unghöns (kläckta 090403) som har börjat lägga ägg som om det vore mitt i sommaren. Dessa två lägger nu ca 5 ägg var i veckan. Vi har inget extra lyse på eller uppvärmning i hönshuset. De äldre hönorna de lägger inget alls. Är detta normalt?
En höna går med kycklingar fortfarande ( kläckta 090821) Hon sover med dem och daltar med dem. (Sin första kull som hon hade i år släppte hon nästan prick vid 8 veckor.) Det är 5 hönor och en tupp i den nuvarande kullen. Vi ska själva behålla 3 hönor resten är faktiskt redan sålda (inkl en gammel höna). Dvs vi säljer tuppkycklingen 2 hönskycklingar samt ett vuxet djur i ett paket. Nu undrar jag hur länge ska jag vänta med att leverera dessa djur till köparen ? (bor 5 minuter med bil från oss och ska ansöka om genbank). Det skär i mig att ta hennes kycklingar medan hon tar hand om dem. Sen har jag fått för mig att det är bättre att låta tuppen få växa till sig hos oss innan han får ansvaret att ta hand om en egen flock. Om det så hur gammal bör han vara innan han är redo?
Har sagt att de kan få djuren den första december bra? dåligt?
tack på förhand
Anna och Daniel
Anna Bergström
*Hönspanelen
: 132
SV: Frågor om ägg och kycklingar
«
Svara #1 skrivet:
6 nov 2009 kl. 11:19 »
Jag tror att hönan med kycklingar snart tycker att de är mogna att klara sig själva och att du gott kan vänta med leveransen tills dess.
Hönorna kan vara lite mer benägna att gå länge med kycklingar på hösten när det inte är något annat som lockar. Hon tänker inte värpa mer under den här säsongen, längtar inte efter kärleksliv just nu och tycker kanske att hon kan kosta på sig att ta hand om sina små lite extra.
En tupp född i år kommer att vara redo till våren även om han förstås blir en oerfaren tupp och utan mentor. Ibland fungerar det ändå bra, ibland sämre.
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination:
-----------------------------
G
-----------------------------