Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 520 inlägg i 421 ämnen av 411 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Ankor och gäss  |  Ankor, foder och fakta. « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Ankor, foder och fakta.  (läst 2678 gånger)
Karin H
Frågeställare

: 12

« skrivet: 17 nov 2009 kl. 09:48 »

Som ny i ankvärlden och med ansvar för 9 Blekingeankor oroar jag mig mer och mer för deras hälsa. Dom ser ut att må prima men med tanke på hur få som finns i Sverige önskar jag nästan att jag börjat med en icke utrotningshotad anka.

Jag läste naturligtvis på om ankor innan köpet, det lilla som gick att hitta på bibliotek och internet. Och frågade säljaren om allt jag hade kunskap till att komma på i dåläget. Men nya funderingar har kommit upp.

1. Foder.
Föregående ägare matade dom med krossad blandsäd och ibland också hönsfoder. Hönsfoder kändes som ett tryggt alternativ för en nybörjare och dom har fått Pullfors Allfoder (det är dock mycket mjöligt) och matrester. Jag glömde fråga hur mycket dom åt. Dom äter lätt 3-5liter om dagen och det börjar bli mycket dyrt.
Av bönderna runt gården kan jag köpa okrossad och oskalad havre, korn och eventuellt vete. Jag har också tillgång till hela ärtor.
-Kan jag göra några bra blandningar av detta?
-Hur mycket av var skall dom ha?
Jag har inte möjlighet att krossa säden men jag har läst att de kan äta hel säd om de har tillgång till grus.
-Går sand bra? Det har jag hur mycket som helst av.
-Om inte vad skall det vara för storlek på gruset?
Jag skulle helst inte blöta upp fodret åt dom utan ge dom i foderautomat. Vi arbetar fulltid och jag vill veta att dom inte är hungriga.

2. Strö.
Vi har en såg till granne. Alltså blir spån ett naturligt val. På lantmännens hemsida kan man läsa att detta är klart olämpligt. Ankorna skall visst äta upp det få förstoppning och dö.
-Är detta verkligen troligt?

3. Utevistelse vintertid.
-Hur köldtåliga är dom?

4. Värpning och ruvning.
Jag har en ettårig hona, fyra halvåriga honor och tre halvåriga hanar.
-I vilken ålder blir ankor könsmogna?
-I vilken ålder, eller tid på våren, börjar ankor lägga ägg och ruva?
Jag har hört att det är jättesvårt att få dom att ruva. Jag har också hört att rätt utformade ruvreden ökar changserna.
-Hur ser ett bra ruvrede ut och vad kan jag i övrigt göra för att öka våra changser till lyckad ruvning?

5. Hälsa.
Efter inköpet har jag hört skräckhistorier om hur dessa djur ser fullt friska ut och sedan dör knall och fall.
-Är detta verkligen vanligt, och vad dör dom isåfall av av?

6. Mer information.
Jag tar gärna emot tipps på bra läsning om ankskötsel.
-Kanske finns det artiklar i Hanegället man kan köpa retroaktivt?

Med vänlig hälsning Karin H
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 185

« Svara #1 skrivet: 18 nov 2009 kl. 19:56 »

Här var det rysligt många frågor! I boken "Höns, ankor och gäss" kan du säkert finna en del svar. Andra ger sig själv när du hållit på ett tag. Jag skall ändå försöka svara på en del av dina funderingar:

1. Det är bäst med krossad eller grovmalen säd (gröpe) som basfoder till ankor. Är dom i värptagen eller vill man få igång dem efter en vilopaus i äggläggandet, så kan man bklanda i lite allfoder eller liknande. Ankor vill blöta sitt foder i näbbet under tiden de äter, så en vattenskål nära fodertråget är lämpligt. Det blir en del slabbande med vatten och det är praktiskt att utfodra dem utomhus om det är möjligt.

Ankor kan vara rätt glupska. Under hösten äter de rätt mycket och man kan gott låta dem rensa faten emellanåt.

2. Jag tror inte du behöver vara rädd att ankorna äter sågspån.

3. Om de är i god kondition och har sin fjäderdrakt i ordning så är de inte särskilt köldkänsliga. Deras känsligaste del som kan förfrysa ( liksom gässen) är simhuden mellan tårna. Se bara till att de kan gå in om de vill. Är det mycket snö och fint väder kan man lägga ut en halmbädd som de gillar att ligga och värma sig på.

4. Om ankorna är födda på våren/sommaren så börjar de para sig och honorna börjar värpa på våren efter. Många börjar tidigare, men om man håller igen lite med foder, värme och ljus på vintern, så dom får vila sig lite från äggproduktionen så väntar dom till våren.

Lantrasankorna (jag har för mig att du har blekinge) är inte så svåra att få till ruvning. Alla vill inte, men kanske varannan, om de får vara ifred och gärna får några lådor där de kan värpa och få ro att ruva.

5. Det verkar vara just skräckhistorier.

6. Kontakta vår försäljningsansvarige Bengt Gustafsson (bengt@kackel.se) så hjälper han dig säkert med boken och berättar om han har några äldre Hanegället med lämpliga artiklar till dig.

Lycka till med ankskötseln!
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines