Föreningen
Kontakt
Medlemskap
Styrelse
Klubbträffar
Lantrasforum
Praktiska råd
Hönsskötsel
Ankskötsel
Gåsskötsel
Artiklar ur Hanegället
Bok: Höns, ankor och gäss
ABC
Hönspanelen
Smittskydd & sjukdomar
Att hämta
Lantraser
Höns
Ankor
Gäss
Rödlista
Genbanken
Genbanksidén
Den levande genbanken
När är jag med?
Avelsplan
Genbanksansvariga
Bok: Genbanker & rasramar
Annonser
Annonssida
Välkommen
%1$s
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
Har du inte fått ditt
aktiverings-e-postmeddelande?
1 520
inlägg i
421
ämnen av
409
medlemmar
Startsida
Hjälp
Sök
Logga in
Registrera
Kackel - Frågor och svar
|
Frågor och svar
|
Arkiverade frågor
|
Ankor och gäss
|
Ankor i ån?
« föregående
nästa »
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
Författare
Ämne: Ankor i ån? (läst 1345 gånger)
Inga-Karin
Frågeställare
: 88
Ankor i ån?
«
skrivet:
9 nov 2009 kl. 18:00 »
Hej!
Vi bor ju utmed Kolbäcksån och har en fd. bykstuga alldeles intill vattnet. Finns det någon i Hönspanelen som tror att det skulle fungera med några ankor här och i så fall av vilken sort? Tanken har i alla fall slagit oss!? Givetvis finns här faror i form av andra sjöfåglar och säkert mink och ffa. bäver och viss båttrafik.Åbrinken är redan nu inhägnad, men ut i vattnet är det förstås helt öppet.
Hälsningar från medlem 6878 dvs. Inga-Karin Sundquist
Abrinken.JPG
(52.13 kB, 389x292 - visat 272 gånger.)
Ingemar Dreborg
Hönspanelen
: 15
SV: Ankor i ån?
«
Svara #1 skrivet:
9 nov 2009 kl. 21:06 »
Hej.
Jag tycker det ser ut som en idealisk plats att ha ankor på. Minken, räven, grävling eller hök kan vara ett hot, men bävern har jag svårt att tro att den skulle ge sig på ankorna.
Förhoppningsvis fastnar du för någon av de lantankor klubben bevarar i genbank. Har du läst nya numret av Hanegället vet du också vilken ras jag skulle rekommendera dig.
Mvh
Ingemar
Ronny Olsson
*Hönspanelen
: 185
«
Svara #2 skrivet:
10 nov 2009 kl. 12:59 »
Hej Inga-Karin!
Med anledning av Ingemars välmenta "smygreklam" för blekingeankan så vill jag bara säga att det verkar vara en idealisk plats för en flock ankor! Ett tips är att näta in en badplats, så ankorna inte ger sig ut på allt för djupt vatten. Men, jag hade nog chansat med frisim! Hade jag varit en anka, så hade jag i alla fall röstat på det förslaget!
De tre lantraser som bevaras i genbank är förutom blekingeankor; svensk blå anka och svensk gul anka. Vill du hjälpa till med bevarandearbetet så välj den ras som du känner mest för. Alla tre är hotade till sin existens. Det finns fortfarande några genbanksankor kvar att placera. Men, dröj inte för länge. I dag är det Mårtens afton (den 10 november) och då serveras det en och annan gås och anka på middagsborden!
Anna Bergström
*Hönspanelen
: 132
«
Svara #3 skrivet:
10 nov 2009 kl. 13:53 »
Har man en flock som lever med mycket frihet, vilket förstås är det allra bästa om det fungerar, vill jag gärna rekommendera att på sikt bygga upp en lite större avelsflock. Har man ett par eller en trio blir flocken väldigt skör, ett rovdjursangrepp och hela avelssäsongen kan bli förstörd.
Själv har jag en avelsgrupp på 10-12 djur, plus nägra reserver över vintern. Ca en tredjedel är hanar, det brukar fungera bra. Behöver jag inte reserverna när våren kommer kan jag hjälpa andra som förlorat ankor. En lite större grupp klarar sig ofta också bättre mot rovdjur.
Inga-Karin
Frågeställare
: 88
«
Svara #4 skrivet:
10 nov 2009 kl. 16:27 »
Mycket pga. den fina artikeln väcks tanken ånyo. Rasval behöver dock läsas på mera om i så fall. "Gul anka" såg vi i Kournasjön på Kreta och de verkade fina.
Bykstugan är isolerad (fiskebod, badstuga och ungdomsgård). Tanken var en gång att ha en vedeldad bastu, men detta stannade också vid en tanke trots all utrustning på plats. Staketet är till för att hindra hundarna att gå ut på isen, men på andra sidan hålls Hedemorahönsen. Är det någon nackdel? Åbrinken är väl 35m lång och säg 5m bred. vattnet tom. strandås hör till fastigheten, så att hägna in kan väl ingen ha åsikter om bara Kanalbolaget informeras. Hur inhägnar man hållbart? Vi har flod, men mycket sällan ebb och isen är förstås ett aber. Mälarenergi reglerar vattenflödet.
Ja ni, det är kanske såna här griller man behöver ha under november månad och att planera och drömma är halva nöjet........ Hälsningar I-K
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination:
-----------------------------
G
-----------------------------