Föreningen
Kontakt
Medlemskap
Styrelse
Klubbträffar
Lantrasforum
Praktiska råd
Hönsskötsel
Ankskötsel
Gåsskötsel
Artiklar ur Hanegället
Bok: Höns, ankor och gäss
ABC
Hönspanelen
Smittskydd & sjukdomar
Att hämta
Lantraser
Höns
Ankor
Gäss
Rödlista
Genbanken
Genbanksidén
Den levande genbanken
När är jag med?
Avelsplan
Genbanksansvariga
Bok: Genbanker & rasramar
Annonser
Annonssida
Välkommen
%1$s
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
Har du inte fått ditt
aktiverings-e-postmeddelande?
1 520
inlägg i
421
ämnen av
409
medlemmar
Startsida
Hjälp
Sök
Logga in
Registrera
Kackel - Frågor och svar
|
Frågor och svar
|
Arkiverade frågor
|
Skötsel, miljö och utfodring
|
utevistelse vintertid nr 2
« föregående
nästa »
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
Författare
Ämne: utevistelse vintertid nr 2 (läst 1791 gånger)
Värmdö Anna
Frågeställare
: 42
utevistelse vintertid nr 2
«
skrivet:
15 nov 2009 kl. 17:07 »
Hej eftersom man inte kan ställa följd frågor i samma tråd så fick jag göra så här. :-)
Är nybörjare med höns (genbank hedemora), så man försöker läsa sig till svar men ibland är det svårt att hitta något och då vänder man sig till er.
Vi har gjort så här
Nu är det ju som vi alla vet höst som strax går över till vinter. Våra hedemoror fullkomligt skiter i om det blåser/regnar/snöar de är ute hela dagarna och går nu in ca kl 15:00 för att sätta sig på pinnarna.
Luckan på hönshuset är ett modifierat ventilations spjäll som öppnar med timmer KL 09:00 och stänger 16:00 (öppet mycket längre på sommaren så klart) Dvs öppet de ljusa timmarna på dygnet. Sen har jag (gubben) nu fixat så en lampa i hönshuset tänds kl 11:00 och släcks 15:00.
Hönshuset är rätt litet ca 6 kvm, lågt i tak med helt okej ventilation vad det värkar. Hönsgården är på 120kvm, gjort med konstens alla regler för att hålla rovdjur borta. Nätat tak, nedgrävt nät runt hela osv osv. När vi inte är hemma så får de vara i gården. men hela helgerna samt om vi är hemma i veckorna eller om vi kommer hem tidigare så släpper vi ut dem. (På sommaren var de ute till 8-9 på kvällarna innan de gick in. ) Vi har 10 djur och är helt nöjda med det.
Ta som i dag (söndag 15 nov) riktigt rusk väder regnade hela tiden men hönsen var runt minna ben hela dagen när jag var ute och rev ett gammal ruckel på tomten. Både jag och de vart rejält blöta. Vart lite nyfiken på hur blöta de blir så jag fångade ledarhönan (mutade med ost hehe). Vist hon var lite blöt men det var bara ytter fjädrarna som var lite blöta allt innan förr var snus torrt och varmt.
Nu undrar vi, ska vi beröva dem utevistelsen helt nu på vintern?
Ska man inte släppa ut dem om det är riktigt skit väder alls?
För de värkar må hur bra som helst trots att de får vara ute i ur och skur.
MvH
Daniel
(Annas Gubbe)
Anna Bergström
*Hönspanelen
: 132
SV: utevistelse vintertid nr 2
«
Svara #1 skrivet:
15 nov 2009 kl. 18:22 »
Lantrashöns behöver aldrig hindras att gå ut p g a vädret, de vet själva vad de vill. Du behöver inte oroa dig.
Värmdö Anna
Frågeställare
«
Svara #2 skrivet:
21 dec 2009 kl. 18:42 »
Hej dammar av denna fråga istället för att ställa en ny om nästan samma sak.
Alltså nu börjar jag fundera om våra höns är riktigt kloka. Här på värmdö (där vi bor) är det nu säkert 50- 60 cm snö. Idag var det minus 10 men våra höns skulle bara vara ute.
Börjar det inte bli dags att ha luckan stängd? Notera vi har ingen som helst uppvärmning i hönshuset.
MvH
Anna
Anna Bergström
*Hönspanelen
: 132
«
Svara #3 skrivet:
29 dec 2009 kl. 09:43 »
Jag tycker det låter som att du har duktiga och friska hönor. Vill de vara ute så mår de säkert bra av det.
10 minusgrader är inget problem för friska höns som har ett dragfritt och isolerat hus att sitta i under natten, även om ni inte har tillskottsvärme. Att vattnet fryser brukar bli jobbigt efter ett tag, men finns det el i huset kan man sätta upp en värmelampa över vattnet. Lampa utan ljus, en keramiklampa, fungerar bra.
Värmdö Anna
Frågeställare
«
Svara #4 skrivet:
26 jan 2010 kl. 16:48 »
Detta mötte mig en dag just hemma från jobbet, när kvicksilvret var nere på minus 18.
vinter 11.jpg
(117.53 kB, 640x480 - visat 144 gånger.)
Värmdö Anna
Frågeställare
«
Svara #5 skrivet:
26 jan 2010 kl. 17:22 »
Som glad nybörjare i lanthönsvärlden så kan jag nu efter ett år konstatera att de gör som de själva vill för att må bra. Vilket på sitt lilla egna sätt är magiskt. Tack till er alla för ett fantastiskt hönsår. Maria som "lurade" in oss i detta bör ha en medalj.
Nu får det bli vår, vill ju ha massa söta små kycklingar.
Mvh
Anna
Maria Eriksson
Hönspanelen
: 76
«
Svara #6 skrivet:
1 feb 2010 kl. 21:12 »
Ja visst är det kul med höns...........
Sidor:
[