Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 520 inlägg i 421 ämnen av 409 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Raser, bevarande och genetik  |  Femtåighet! « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Femtåighet!  (läst 1134 gånger)
Krågedal
Frågeställare

: 9

« skrivet: 21 dec 2009 kl. 08:05 »

Såg nu att en av unghönsen, som jag har köpt från en "ursprungshöna" (Kinda) har på ena foten fem tår den andra fyra tår....  Nu är det bara den som har det! Men hur "dominant " är det?, jag vet att det förekommer. Vad fyller den femte tån för funktion?
Bengt Gustafson
Gäst

:

« Svara #1 skrivet: 28 dec 2009 kl. 19:33 »

Efter två misslyckade försök att svara gör jag ett nytt försök:
Hur vanligt 5-tåigheten är vet jag inte exakt,men jag tror att
den förekommer i de flesta besättningar inom Kinda-genbanken.Sen varierar naturligvis frekvensen i dessa.
I år har jag haft 35% hönor i min flock.
Anlaget kan komma av dominant gen som ger 5-tåighet och/eller en ressivt gen som ger mångtåighet.
Troligen är der den dominanta genen som finns i Kinda-stammen.I vart fall fall fick jag 35% 5-tåiga kycklingar ett år när jag bara hade 4-tåiga tuppar.
Formen på dubbeltån,som är den bakre tån, varierar från V-form till Y-form i olika utförande.Tårna är orienterade antingen i horisontellt eller vertkalt.
Klart vanligast är att djuren får extra tån på båda fötterna.

Någon direkt nytta har jag svårt att se.

I rasramarna varnas det för att ha både tuppar och hönor
med 5-tåighet föratt inte förändra rasen karaktär.

Hur vanligt anlaget är inom Hedemora-rasen är för mig okänt.
Maria Eriksson
Hönspanelen

: 76

« Svara #2 skrivet: 28 dec 2009 kl. 23:00 »

Jag har inte varit ansvarig för hedemoran tillräckligt länge för att kunna ge en rättvis bild av vanligheten av de olika varianterna. Men i mina ögon verkar femtåigheten vara ett ganska ovanligt fenomen idag på Hedemora. Om det varit vanligare förr vet jag inte heller. Jag kan bara konstatera att de flesta jag talat med innom genbanken och de nya som ansluter sig har inga femtåiga och har inte heller någonsinn haft det på något djur.
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 185

« Svara #3 skrivet: 29 dec 2009 kl. 02:06 »

Det står så här om flertåighet i boken "Genbanker och rasramar":

"Genen för femtåighet (Po) är dominant över normalanlaget som ger fyra tår. Den kan alltså även i enkel uppsättning ge upphov till femtåighet. Det är baktån som antingen blir dubbel eller så kommer det en extra tå ovanför den vanliga. Det kan bli fem tår på ett eller båda benen. I något enstaka fall har den extra tån varit böjd under trampdynan och blivit ett hinder. Historiskt sett har anlag som femtåighet eller dubbla sporrar (M) aldrig ansetts som negativt - snarare tvärtom. Dokumenterad på hedemora- och kindahöna.
    Ett helt annat anlag är "diplopodia" (dp) som visserligen har samma locus men som är vikande och som absolut inte får förväxlas med den vanliga, hederliga femtåigheten. Anlaget ger upphov till mångtåighet och kan även ge flera fingrar på vingarna. Rykten har velat göra gällande att anlaget skulle finnas bland lantrashönsen, men det har inte bekräftats. Skulle det dyka upp, så måste det betraktas som en defekt."

Den egentliga orsaken till att man inte rekommenderar flertåiga tuppar till flertåiga hönor är att man inte vill riskera att förstärka anlaget, speciellt om det recessiva anlaget skulle vara med i bilden.

Om höns med fem tår eller dubbla sporrar, vid vissa förhållanden, kan dra nytta av detta, vet jag inte. Nu finns femtåighet som variation inom hedemora- och kindarasen och någon skada gör det i alla fall inte, om man håller efter det genom ett vettigt urval av avelsdjur.
« Senast ändrad: 29 dec 2009 kl. 02:23 av Ronny Olsson »
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines