Föreningen
Kontakt
Medlemskap
Styrelse
Klubbträffar
Lantrasforum
Praktiska råd
Hönsskötsel
Ankskötsel
Gåsskötsel
Artiklar ur Hanegället
Bok: Höns, ankor och gäss
ABC
Hönspanelen
Smittskydd & sjukdomar
Att hämta
Lantraser
Höns
Ankor
Gäss
Rödlista
Genbanken
Genbanksidén
Den levande genbanken
När är jag med?
Avelsplan
Genbanksansvariga
Bok: Genbanker & rasramar
Annonser
Annonssida
Välkommen
%1$s
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
Har du inte fått ditt
aktiverings-e-postmeddelande?
1 520
inlägg i
421
ämnen av
409
medlemmar
Startsida
Hjälp
Sök
Logga in
Registrera
Kackel - Frågor och svar
|
Frågor och svar
|
Arkiverade frågor
|
Ankor och gäss
|
Ankägg?
« föregående
nästa »
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
Författare
Ämne: Ankägg? (läst 1921 gånger)
Karin H
Frågeställare
: 12
Ankägg?
«
skrivet:
29 dec 2009 kl. 13:04 »
Här är kallt och eländigt, knappt frostfritt i hönshuset och våra djur värper som galna. Våra 6 hedemorahönor värper ca 2-3 ägg om dagen och nu har blekingeankorna börjat också. Tror jag…
Hittade ett konstigt ”hönsägg” igår, större än vanligt och med tjockare, ljusare skal. Idag kom det ett likadant fast vitt. Vitt har hönerna aldrig värpt, deras är alltid brunrosa. Bifogar en bild, ägget till vänster är ett säkert hedemora ägg, det i mitten vet jag ej och det till höger tror jag är ett ankägg. Högen i bakgrunden är hedemora.
Viken färg och vikt brukar Blekingeankors ägg ha?
Om det är ankägg, vad gör jag nu?
Ställer fram ankreden?
Är inte detta lite tidigt?
Kommer ankorna att ha gett upp till våren om de börjar värpa redan nu?
Bör jag försöka få dem att sluta och i så fall hur?
Jag har förstått att det är bra om man håller igen lite med foder, värme och ljus på vintern, så dom får vila sig från äggproduktionen och väntar till våren. Men jag trodde att det var det jag gjorde.
Temperaturen i hönshuset pendlar mellan +3 till -3 lite beroende på var man är. Dom har extralyse på mellan 08.30 till 16.00. Dom äter havre, korn och matrester.
MVH
Karin
Ankägg.JPG
(35.69 kB, 512x384 - visat 172 gånger.)
Ronny Olsson
*Hönspanelen
: 185
SV: Ankägg?
«
Svara #1 skrivet:
31 dec 2009 kl. 22:19 »
Är äggskalet lite fetare på ytan, jämfört med ett hönsägg - då är det förmodligen ett ankägg.
Ett ankägg är aldrig färgat åt det beige-bruna hållet. Antingen är det smutsvitt eller går tonen mot grågrönt.
Anna Bergström
*Hönspanelen
: 132
«
Svara #2 skrivet:
2 jan 2010 kl. 11:12 »
Ditt ägg ser lite varmare ut i färgen än de blekingeägg jag är van vid, men det kan förstås bero på ett färgstick i bilden. Som Ronny säger, ankäggen är inte beige utan åt det kalla hållet.
Ankäggen är mer symmetriska i formen, har inte en spetsig ände som hönsäggen brukar ha, och det stämmer ju på ditt ägg.
Ställ gärna in reden till ankorna i god tid, så att de från början förhoppningsvis väljer att värpa på rätt ställe. Ankor har rykte om sig att släppa sina ägg lite varsomhelst, men blekingeankorna värper helst i rede om de har tillräcklig tillgång. Helst ett rede per hona.
Karin H
Frågeställare
: 12
«
Svara #3 skrivet:
5 jan 2010 kl. 08:50 »
Tack för svaren!
Jag känner att jag nu med säkerhet kan säga att mina ankor värper.
Jag drog ned på matresterna, tog ned antalet timmar extralyset var tänt (lyset är nu på mellan 10.00-14.00). Utomhus är det nu mellan -24 och -29. I hönshuset lyckas vi hålla -2 ( de har värmelampor att gå under om de fryser). Ankorna tog en paus en dag och sedan började de värpa 2 ägg om dagen ( sex ankor tillsammans alltså, inte per anka). Jag har ställt in ett gäng reden.
Vad gör jag nu? Ingenting?
Det känns högst olämpligt att de skulle lägga sig på ägg nu. Jag tycker inte att vårt hönshus duger för ällingar mitt i vintern. Så vi plockar ankägg. Min oro är dock att de skall ha gett upp till våren om de värper så mycket nu. Är min oro befogad eller skall jag bara luta mig tillbaks och njuta av ankägg med kaviar?
MVH
Karin
Anna Bergström
*Hönspanelen
: 132
«
Svara #4 skrivet:
5 jan 2010 kl. 10:16 »
Jag förstår dig, man vill ju så gärna att ankorna ska lyckas med sina ruvningar... Blekingeankor värper mycket, så de kommer inte att lägga av när våren kommer. Vissa ankor värper nästan året runt, men jag tror att det är bra att vara försiktig att ge extra ljus då det är ljuset som stimulerar dem att sätta igång. (Även röda värmelampor som lyser dygnet runt kan sätta igång dem.)
Jag tror inte att de kommer att lägga sig att ruva nu. (Släpp ut dem på dagen så att de får frysa lite om fötterna, då förstår de nog att våren inte är här ännu?)
Låt gärna ett ägg ligga kvar i varje rede, för att uppmuntra att de använder dem.
Plocka avelsägg när ruvningssäsongen börjar närma sig som du förvarar svalt och vänder dagligen. Eller låt kullar av de färskaste äggen ligga kvar i redena. Jag gör på det sistnämnda viset för jag har en känsla av att ruvningsresultatet blir sämre när jag hanterar äggen mycket.
Mina blekingeankor behöver mycket ro för att lägga sig, men när de väl ligger är de ganska stadiga. Jag kan dock inte flytta dem eller känna under dem, som jag gör med hönsen. Kontroller och eventuella äggbyten får göras när ruvankan är ute och badar.
Att ordna med bra ruvningsplatser i god tid och att låta ankorna sköta sig själva så mycket som möjligt brukar bädda för lyckade ruvningar. Här ruvar ungankorna bäst, men jag tror att det varierar i olika besättningar.
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination:
-----------------------------
G
-----------------------------