Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 520 inlägg i 421 ämnen av 409 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Ruvning, kläckning och kycklingar  |  Avbryta ruvande höna? « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Avbryta ruvande höna?  (läst 1894 gånger)
Susanne
Frågeställare

: 17

« skrivet: 7 jan 2010 kl. 13:32 »

Hur får jag min höna att sluta tro att hon ska ligga på ägg? Hon surar och burrar upp sig, plockar sig på magen och vägrar lämna redet. Äggen är inplockade sedan länge. Har haft en värme lampa som inte avger ljus nu i en vecka. Innan hade jag en med rött ljus så det blev aldrig riktigt mörkt för dem. Kan det ha påverkat min galna höna att tro hon ska ha kycklingar. Jag får lyfta henne till maten två till tre gånger per dag så hon får något i sig i kylan. Kan det vara något annat med henne ?
Maria Eriksson
Hönspanelen

: 76

« Svara #1 skrivet: 7 jan 2010 kl. 23:23 »

Troligen har du för varmt och eller för ljust, vidare kan du ge drivande foder i kombination med de övriga förslagen.

Ta bort värmelampan helt, kolla att du inte satt timern på för mycket lyse och lyft helt resolut upp hönan på pinne när helst du kommer ut till hönshuset. Gå ut alla kvällar och natta henne på pinne tills hon kallnar och inser att det faktiskt är vinter ännu och högst onödigt med kycklingar.

Lycka till med övertalningen!
Susanne
Frågeställare

« Svara #2 skrivet: 8 jan 2010 kl. 09:27 »

Tack för rådet. Det är alltid bra att veta att man gör rätt. Hönan protesterar ju väldigt när jag "förstör" hennes ruvning. De har helt mörkt nu förutom lite tilläggs ljus på morgonen. Tuppen är ju så hungrig då. Jag kämpar vidare med henne. Jag ger ju hönsfoder (pullfor) ska jag sluta med det? Är det drivande menar du? Räcker det med havre och majs mm.
Maria Eriksson
Hönspanelen

: 76

« Svara #3 skrivet: 10 jan 2010 kl. 00:03 »

Jag ger i stort sett bara korn, vete, havre blandat som huvudfoder i kombination med lite matrester.

Det brukar rekommenderas att lantrashöns inte får kraftigare foder än veg. Allfoder.
Jag blir så förvirrad när folk säger att de ger Pullfor. Det är väl ändå ett märke typ Felix (när det gäller mat från ICA)? Är det värpfoder du ger, ta bort det och börja inte igen. Är det veg allfoder / allfoder PK testa att ta bort det fram till säsongen kör igång igen i alla fall.

Var gränsen går för vad som anses drivande eller inte är jag för dåligt insatt i för att direkt ge dig någon bra vägledning. Ronny eller någon av de andra får komma med mer utförliga kommentarer angående var gränsen går.

Att hönan protesterar över att du flyttar henne är fullt naturligt men inget du behöver bry dig om. Hackar hon dig för hårt, ta på dig ett par handskar. Men om du är tillräckligt ihärdig med att flytta ut henne från redet och upp på pinnen tror jag du lyckas. Förhoppningsvis ger hon upp i några månader och startar om på ny kula när varmare tider närmar sig.
Trägen vinner!
Susanne
Frågeställare

« Svara #4 skrivet: 11 jan 2010 kl. 10:10 »

Pullfor foder är en djungel för oss nybörjare så jag är tacksam över er hjälp här på panelen.( TACK! till er alla) Ska kolla vad jag har för sort för jag frågade bara efter ett foder till höns på GranGården butiken och fick en säck. Hönan har blivit "störd" av mig hela helgen så idag var hon ute och pickade som vanligt :) Jag har dragit ner på ljuset några timmar. Värmen gör jag inget åt för det är så jobbigt om vattnet fryser när jag är på jobbet hela dagarna och inte kan hålla på och byta.
Bengt Gustafson
Gäst

:

« Svara #5 skrivet: 11 jan 2010 kl. 21:41 »

Ville bara berätta att man kan få tidtokiga hönor utan
värme eller extraljus. Menyn består huvudsakligen av
blandsäd.Den 23 dec la sig en "förstaårs-värpare" och hon
ligger fortfarande.
Troligen är den enkla förklaringen just att hon är en unghöna.
« Senast ändrad: 15 jan 2010 kl. 21:21 av Bengt Gustafson »
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 185

« Svara #6 skrivet: 12 jan 2010 kl. 06:37 »

Noll grader, en glödlampa som ger ett par timmars extra ljus på morgonen när dagen är kort och en proteinhalt i fodret som motsvarar vanlig säd, kan inte anses vara en miljö som driver på värpningen.
10-15 plusgrader, stark belysning halva dygnet och fri tillgång till ett foder med 15-20 procent protein är däremot mycket starkt drivande.
Susanne
Frågeställare

« Svara #7 skrivet: 14 jan 2010 kl. 13:11 »

Tack för svar och att det finns fler galna hönor låter lugnande. Hon verkar ha kommit över det nu som tur är.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines