Föreningen
Kontakt
Medlemskap
Styrelse
Klubbträffar
Lantrasforum
Praktiska råd
Hönsskötsel
Ankskötsel
Gåsskötsel
Artiklar ur Hanegället
Bok: Höns, ankor och gäss
ABC
Hönspanelen
Smittskydd & sjukdomar
Att hämta
Lantraser
Höns
Ankor
Gäss
Rödlista
Genbanken
Genbanksidén
Den levande genbanken
När är jag med?
Avelsplan
Genbanksansvariga
Bok: Genbanker & rasramar
Annonser
Annonssida
Välkommen
%1$s
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
Har du inte fått ditt
aktiverings-e-postmeddelande?
1 520
inlägg i
421
ämnen av
411
medlemmar
Startsida
Hjälp
Sök
Logga in
Registrera
Kackel - Frågor och svar
|
Frågor och svar
|
Öppnade frågor
|
Kycklingar som stryps i mammans fjäderdräkt!
« föregående
nästa »
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
Författare
Ämne: Kycklingar som stryps i mammans fjäderdräkt! (läst 140 gånger)
Annapanna
Frågeställare
: 5
Kycklingar som stryps i mammans fjäderdräkt!
«
skrivet:
20 okt 2011 kl. 19:55 »
Hittade den här frågan obesvarad i arkivet och vill bidra lite:
annakaja
Frågeställare
Antal inlägg: 1
kycklingar som "stryps" i mammans fjäderdräkt?
« skrivet: 29 Jun 2011 kl. 20:19 »
Min vännina har en kull med kycklinga och en morgon hittade hon en av de minsta död hängandes intrasslad under hönanas vinge. Imorse hittade hon ännu en kyckling som satt fast i hönan och var halvt medvetslös, denna lyckades hon dock klippa loss och den verkar ha klarat sig utan men. Denna kyckling var betydligt större (1 vecka). Har aldrig hört talats om något liknande, har ni? Hon är lite orolig att fler kycklingar ska gå samma öde tillmötes. Hönan tar för övrigt väl hand om sina små. Finns det något hon kan göra?
Mitt (Annapanna) svar:
Jag har sett samma sak i sommar hos mina dvärgkochinhöns! En 2 dagar gammal kyckling blev jag tvungen att avliva då den inte satt fast på mammans kropp men hade en fjäder hårt åtdragen i en åtta runt vingarna som var blodfyllda och hängde rakt ner. Det läckte blod från dem och det hela var så bedrövligt! Det gick inte att reda ut fjädern och kycklingen led.
Någon vecka senare kommer min dotter skrikandes efter att ha sett en kyckling hängandes i släp i rumpan på hönsmamman. Den kunde vi klippa loss och fjädern lossnade från kycklingen som kom helskinnad ur äventyret.
En kull jag hade nu på höstkanten med en annan dvärgkochinhöna lyckades en kyckling göra samma sak, men den lossnade av sig själv när jag lyfte upp hönan.
Hade aldrig kunnat tänka mig att nåt sånt här kunde hända, så när jag läste den här frågan ville jag berätta att det inte är unikt! Kycklingarna borrar väl in sig och far runt bland dunen i fjäderdräkten så att de trasslar in sig på nåt vis. Hur länge hade hönan behövt gå runt med en död kyckling i rumpan om inte vi funnits där för undsättning?
Undrar om det här är nåt som främst drabbar kycklingar med "duniga" mammor, som dvärgkochin.
Mvh Annapanna
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination:
-----------------------------
G