Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 520 inlägg i 421 ämnen av 411 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Öppnade frågor  |  Predation - "Naturlig kontra Hund" « föregående nästa »
Sidor: [1] 2
Författare Ämne: Predation - "Naturlig kontra Hund"  (läst 3816 gånger)
johnnyh
Frågeställare

: 8

« skrivet: 8 jan 2010 kl. 14:03 »

Predation - "Naturlig kontra Hund"

En grov predationsbedömning i den ekologiska miljö (skogsland) där mina höns-/ank-/gåspopulationer och hönsgård finns visar på att hunden är det största hotet! Hönsgården jag haft i ca 30 år och i stort sett på samma plats. Över en längre period (ca 20 år) har ca 1 fjäderfä/år dödats av duvhök (främst höns), ca 0,5  fjäderfä/år för räv, mård, mink, iller (främst ankor, gäss) .Talet för hund predation är betydligt större och är ca 3 fjäderfä/år eller mer.  Min erfarenhet är att stoppar man inte hunden när den brutits sig in i hägnet så massakrerar den hela höns populationen medan duvhöken och räven tar några då och då.
Hur är era erfarenheter av hundpredation i olika miljöer?
johnnyh
Frågeställare

« Svara #1 skrivet: 11 jan 2010 kl. 19:39 »

Komplettering! I fjol var det ett riktigt bra år ur perspektivet predatorernas misslyckande. Dvs jag förlorade väldigt få djur. Jag iakttog 5 överflygningar av duvhöken. 3 av dessa slutade med landning i hönsgård eller på hönshus och resten i något närliggande träd. I samtliga fall räddades hönsen. Duvhöken har för vana att komma frekvent på senhösten eller någon gång på våren i samband med att höns och kycklingar tas ut i stora hägnet från lilla hönsgården. Det har inte varit någon förlust från räv och troligen bara någon enstaka från hund. Jag har dock inte bevittnat detta så jag är inte 100% säker. I de fall där jag tidigare kunnat infånga attackerande hudar i hönshägnet är det raserna spets, gråhund och stövare som dominerat.
Om ni har några problem med hundar hur beter sig dessa och vilka hundraser dominerar hos er?
Inga-Karin
Frågeställare

: 88

« Svara #2 skrivet: 12 jan 2010 kl. 19:12 »

Hej!

Du lärde mig ett nytt ord idag Jonny......predatorerna. Det har jag aldrig hört tidigare!?

Vi har fem egna hundar och i dagsläget har dessa vant sig vid att det finns höns här hemma, men när hönsen var nya smet en senior in och skrämde ut två. Den ena hönan tryckte i ett hörn men lyftes in helt oskadd. Den andra travade runt uthuset och hönsgården och gick sen in igen. Detta har dock aldrig upprepats!  Ja här är vår predator! Ras?

Hälsningar Inga-Karin

* Allan njuter varsol 090326.JPG (83.15 kB, 519x389 - visat 161 gånger.)
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 185

« Svara #3 skrivet: 13 jan 2010 kl. 15:31 »

Jag roade mig med att uppskatta förlusterna av mina gäss, ankor och höns till predatorer. Jag har haft frigående sen 1980 och bor i norra Skåne. I början hade jag en del hos min gamla mor som bodde här. Om vi undantar ett minkbesök på hennes tid där en flock på ca 10 ölandshöns blev ihjälbitna. (Jag sköt minken med farsans gamla hanabössa under ett skåp inne i hönshuset). Så blir det min gåshane till kungsörn förra året, 50-60 höns till duvhök, kanske 30 höns några halvvuxna gässlingar och 5-10 ankor till räv, 2 ruvande ankortill grävling, 5 höns till ett par vildillrar som en liten tid bodde under min loge, minst 10 kanske några fler helt små kycklingar och ällingar till skator, ett par små kycklingar som förirrat sig från hönsmamman till en främmande katt, en flock på ca 20 höns till mård som klättrade in via taket en natt och 1 höna med en kull kycklingar i en bur på marken till hund (springerspaniel).

Hundhistorien utspelade sig för 20 år sen. Jag har alltid själv haft jakthundar och grannarna släpper ibland sina, men peppar, peppar så har aldrig någon av dessa hundar brytt sig om min frigående flock på omkring 25 vuxna hönor och tuppar plus naturruvade kycklingar. Jag har ingen hönsgård, så jag menar verkligen frigående.

Utslaget på 30 år blir det inte mer predation än att jag mer än väl kan bjuda på detta mot att mina fjäderfän har ett fritt och bra liv.
« Senast ändrad: 13 jan 2010 kl. 18:30 av Ronny Olsson »
skogskälla
Frågeställare

: 12

« Svara #4 skrivet: 13 jan 2010 kl. 15:37 »

Hej på er
Jag dristar mig till att svara trots att jag inte haft höns längre än sen i september.

Duvhöken syns här bara ibland. Korp och ormvråk håller däremot till här i krokarna.
Räv finns här, man ser spåren borta där grannen lägger ut åtel. Hur stor den populationen är vet jag däremot inte.
Grävling har setts men det är enstaka djur.

När det gäller tamdjur så är det hund och katt jag tänker på, och vi har sluppit vildkatter så länge vi har bott här(3år) men några år innan dess var det tydligen ett problem(sommarkatter förmodligen)

Jakthundar brukar ibland förirra sig in i hagen bredvid, har inte varit med om det sen hönsen kom, men visst går det har- och rådjursdrev förbi här varje år, dom hörs rätt väl.

Jag har hönsgård till mina höns, ska bygga ut den ytterligare till sommaren men har tänkt ha hönsen frigående också, när jag är hemma - då jag har hundar måste jag förmodligen stoppa i dom i hundgården under tiden då jag inte är säker på att dom kan låta hönsen vara ifred. Dom är ju så spännande!!!

För att klara mina höns från allt som inte flyger, har jag satt eltrådar, 3 stycken, på utsidan av nätet.
Jag har satt nät över nästan hela hönsgården - står träd/ stora buskar i som krånglar till det.
Mvh Annika

* 5979s.JPG (115 kB, 864x576 - visat 144 gånger.)
Sara
Frågeställare

: 7

« Svara #5 skrivet: 13 jan 2010 kl. 18:58 »

Jag har inte heller haft höns särskilt länge, är inne på tredje året, men mina erfarenheter såhär långt:

Rovdjur: 0 hönor, 0 tuppar
Hundar: 8 hönor, 1 tupp (+ 2 skadade djur)

Mina höns är till vardags instängda i en hönsgård och är bara helt frigående helger och sommarkvällar. De är alltså rätt så skyddade större delen av tiden.

Hundarna är två till antalet, schäfer och irländsk setter (ej jakt). Vi har sett duvhöken göra ett misslyckat försök, inte mer. Räv finns givetvis, men den verkar inte vilja "hänga" på vår gård. Grävling finns 100-150m bort, har aldrig sett den kring hönshuset. Mink har vi inte alls, inga illrar, ingen kungsörn. Duvhök och räv bedömer jag som största hotet efter hundarna.

Nu ska nytt hönshus byggas med helt ny hönsgård. Små rovdjur och mindre hundar är det svårt att skydda hönsen mot när hönsgård och hönshus står öppet, men räv och lite större hundar hoppas jag kunna göra det svårare för med fler gömställen både inom- och utomhus samt luftsluss till luckan. Ja, och så ska vi utöka flocken och hålla fler tuppar så att vi förhoppningsvis inte behöver börja om från noll varje gång vi haft besök. En liten flock är väldigt sårbar.
Susanne
Frågeställare

: 17

« Svara #6 skrivet: 14 jan 2010 kl. 16:37 »

Vår hund hade garanterat tagit en höna om hon kom åt. Hon hade i vilket fall som helst JAGAT den och det är lika illa.

* DSC06048.JPG (19.74 kB, 448x336 - visat 153 gånger.)
Harriet
Frågeställare

: 10

« Svara #7 skrivet: 14 jan 2010 kl. 23:29 »

Har haft höns i tio år. Så här ser det ut för mig.

Räv en höna en tupp och kycklingar
Hök 3 hönor och en tupp

Mina höns går i stor nätförsedd inhägnad när vi inte är hemma. På helger och sommarkvällar går de fritt.

Jag har inte haft besök av hund i min hönsgård, däremot har jag sålt höns till några som har haft besök av Vit Älghund, Vorsteh, Gråhund där hundarna har bitit ihjälp flera höns och i ett fall bitit ihjäl alla.

Harriet
johnnyh
Frågeställare

« Svara #8 skrivet: 17 jan 2010 kl. 22:37 »

Jag delar Ronnys tankegångar om att ha frigående djur och i stället ta en viss predation. I min miljö (skogsland) försöker jag att hålla en ekologisk balans hönsflocken genom att ha några ”extra höns” inför höstens slakt. Tanken är att detta ”överflöd” skall ingå i den naturliga kretsloppet (predation, främst från duvhök) men inte omfatta dödande från tamdjur som hund.
När jag började med fjäderfä stod jag i valet mellan en total frigång med inhägnade grönsaksland eller en inhägnad för hönsen. På grund av hundangrepp valde jag hönsgårdar. Ett stort hägn på ca 2000 m2 med hönshus för den snöfria perioden och ett mindre vid en ladugård för vintern. Sommarhägnet räcker tyvärr inte till som skydd för hönsen utan vissa hundar bryter sig in genom hönsnätet. En gråhund försökte t.o.m. bita sönder dörren till hönshuset för att komma in innan jag avvärjde attacken. Vi har haft egna hundar (t ex Dalmatiner) och det har aldrig varit några problem med dessa.
Frågan är? -Kan man lära en hund att inte angripa husdjur (höns, andra fjäderfä)??
 -Är vissa raser mer eller mindre ointresserade av fjäderfä??
Jag har erbjudit mig att låna ut höns till jägare/hundägare för att träna deras hundar i att icke angripa våra fjäderfä. Men de har inte varit intresserade av detta. De tycker att det är lättare att ta fram plånboken efter en härjning! MEN DET GÄLLER INTE PENGAR!
När det gäller kycklingar så är det skator och katt som främst är predatorer hos mig. Totalt har jag förlorat ca 20 st under 20 års perioden (1 kyckling/år) oftast beroende på att kycklingburen kommit ut sitt läge och kycklingar kommit ut. I dessa fall har inte hundar varit inblandade mer än att de ibland angriper buren utan resultat.
skogskälla
Frågeställare

: 12

« Svara #9 skrivet: 18 jan 2010 kl. 19:03 »

Frågan är? -Kan man lära en hund att inte angripa husdjur (höns, andra fjäderfä)??
 -Är vissa raser mer eller mindre ointresserade av fjäderfä??

Visst har olika raser mer eller mindre jaktlust, så är det. Men det är även individuellt inom raserna.
Och visst kan man lära en hund att inte jaga hönsen, men har hunden redan erfarenhet av att jaga höns, är det förmodligen svårare.
Vi har två hundar själva, och mitt mål är att dom ska kunna låta bli hönsen och hönsen ska kunna gå fritt när vi är hemma.
Men kommer jag att kunna LITA på dom till 100 %???
Jag vet faktiskt inte.
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 132

« Svara #10 skrivet: 18 jan 2010 kl. 20:39 »

Jag skulle tro att de flesta hundar kan lära sig att låta husets höns vara ifred. Nu har jag väldigt liten erfarenhet av drivande hundar och hundar av urhundstyp, vet inte hur dessa är, men av övriga hundtyper ska man väl i stort sett kunna förvänta sig att de respekterar hushållets tamdjur? Efter vägledning och uppfostran givetvis.

Husets katt som kom till gården samtidigt med de första hönsen och han lärde sig tidigt att hönsen är mattes ögonstenar och inget man ska betrakta som mat. Har hittat honom på vakt i hönshusets lucka när jag kommit hem sent och sett honom skrämma bort räv från gårdsplan. Vid ett tillfälle hade en tvåveckors kyckling kommit från flocken i ett ösregn när jag inte var hemma. Jag märkte att en liten fattades och började leta när jag kom hem. Hittade en dyblöt kyckling på gräsmattan med katten på vakt gömd i en stenmur brevid. Hade han velat äta kyckling hade han haft alla chanser. En bra gårdskatt ska med andra ord inte förringas.

Jag har haft höns, ankor och gäss i drygt tio år. De går fritt för det mesta. Vår predatorstatistik på ett ungefär:
2 gäss till grävling nattetid (deras natthärbärge var för dåligt, mitt fel).
3 höns till okända förbipasserande hundar.
1 höna till mink.
1 anka skadad dagtid av mink, men han klarade sig.
ca 10 unghöns och några vuxna till duvhök.
ca 2 ankor till duvhök.
ca 4 hönor och 2-3 ankor till räv, dagtid.
1 höna överkörd av bildåre.
0 till katt, skata eller andra kråkfåglar trots att kycklingar går lösa med sina mammor och trots att vi har gott om korp.

Jag känner mig priviligerad som förlorat såpass få djur och är glad varje dag som alla har överlevt. Jag har tagit tillbaka minst 3 hönor som överlevt från räven och avvärjt oräkneliga hökangrepp. Bara i höst har en duvhök slagit ner på ankor och ungtuppar ca 10 gånger, men alla har klarat sig. Så länge ingen individ av räv, hund eller hök lär sig att komma och plocka för sig så kan man klara sig ganska bra enligt min erfarenhet. Men visst, jag prioriterar att vara hemma och hålla ett vakande öga över mina ankor framför de flesta av den stora världens nöjen...
Sara
Frågeställare

: 7

« Svara #11 skrivet: 18 jan 2010 kl. 21:22 »

Min ursprungliga tanke med att utöka hönsflocken var att jag skulle ha "råd" att förlora något enstaka djur då och då till duvhök och andra rovdjur. Jag har inte möjlighet att hägna in någon större yta, så mer tid utanför hönsgården skulle göra stor skillnad för mina höns. Med en större flock skulle jag våga låta hönsen gå ute även när jag inte var hemma, trodde jag. Sedan dök hundarna upp... De tar inte en enstaka höna, de tar allt de kommer åt och de är givetvis inte det minsta skygga för människor. Ägarna tycker inte att det spelar någon roll om det är deras hundar eller tex en räv som dödar, jag kan inte hålla med.

Jag räknar med att jag har en "fullstor" värpande, galande och ruvande grupp tidigast någon gång under hösten (om inte någon genbank har vuxna hönor till salu, men det är mindre troligt). Det tar tid att reparera skadorna, tänk om hundägarna kunde/ville förstå det.
Anna
Frågeställare

: 3

« Svara #12 skrivet: 19 jan 2010 kl. 08:27 »

Här är det räven som är i särklass den största dräparen, han dödade tex 18 stycken i början på november förra året. Inne i hönsgården och huset, måst ha pressat (och då menar jag verkjligen pressat) sej in genom max 15 cm i nederkanten på dörren till gården.

Jag har haft höns i 17 år och då förlorat en höna till egen hund, aldrig haft besökande jakthund som gjort illa hönsen.
4 st har tagits av rovfågel, duvhök, och ett trettiotal höns och ankor har blivit rävens offer, 5 ankor har oxå tagits av mink, dessutom hade vi en egen hankatt som ibland försåg sej med en middag bestående av höna.

Bilden från i november förra året

* 12937_169015195414_752265414_3019087_2793737_n.jpg (96.29 kB, 604x405 - visat 167 gånger.)
Inga-Karin
Frågeställare

: 88

« Svara #13 skrivet: 20 jan 2010 kl. 19:20 »

En bild jag hoppas slippa här. Beklagar! gör I-K
Anna
Frågeställare

: 3

« Svara #14 skrivet: 3 mar 2010 kl. 08:29 »

En bild jag hoppas slippa här. Beklagar! gör I-K

Tack, ja det ver verkligen sorgligt, kan berätta att tårarna trillade rejält när jag samlade ihop en hel skottkärr amed döda djur.................
Sidor: [1] 2
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines