Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 520 inlägg i 421 ämnen av 411 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Öppnade frågor  |  Predation - "Naturlig kontra Hund" « föregående nästa »
Sidor: 1 [2]
Författare Ämne: Predation - "Naturlig kontra Hund"  (läst 3817 gånger)
johnnyh
Frågeställare

: 8

« Svara #15 skrivet: 14 dec 2010 kl. 22:47 »

Hej igen! Året 2010 har varit ett bra år ur predationssynpunkt. Det blev bara 4 hönor som blev duvhökens rov i år. Jag hade tur och kunde gå mellan ett antal hundar som var på "besök" i  hönshägnet och rädda mina höns. HUR HAR PREDATIONEN VARIT HOS ER I ÅR??
sara edvardson
Frågeställare

: 31

« Svara #16 skrivet: 22 jan 2011 kl. 21:05 »

Mitt första år:
Kycklingar: en skata och  en katt.
höns: ett hundangrepp. Tuppen gömde sig och överlevde.
Mina höns går helt fritt på dagen.
skogskälla
Frågeställare

: 12

« Svara #17 skrivet: 23 jan 2011 kl. 09:14 »

Även hos oss har det varit ett bra år, "bara" en höna och en ungtupp som fått sätta livet till. Duvhöken bär skulden för dem bägge.
Här går hönsen fritt när vi är hemma, annars i hönsgård som delvis har nättak.
Charlie
Frågeställare

: 4

« Svara #18 skrivet: 31 jan 2011 kl. 14:26 »

Här hade jag räv inne i trädgården precis utanför hönshuset två kvällar på rad, men jag skickade min Parson terrier på den så räven sprang för livet de två kvällarna, sedan såg jag inte den på en vecka. Då en morgon låg den skjuten på min trappa. Jag tackar jägaren som var uppmärksam på mitt problem, och hunden tackar för sin nya "leksak" (rävskinnet).

Så hönsen klarade sig!
Cecilia
Frågeställare

: 10

« Svara #19 skrivet: 10 jul 2011 kl. 11:32 »

Jag har en liten flock med Ölandshöns och två västgötaspetsar som i början tyckte det var jättekul att springa rakt igenom flocken och se dem flyga åt alla håll i ren panik. Nuför tiden har de lärt sig att matte blir urförbannad om de gör det, men är mycket nyfikna på de små pipande kycklingarna... Räv (och varg) har försökt ta mina höns vid ett par till fällen (vargen passerade bara förbi och jag lyckades avbryta anfallet) men gav upp när jag skickade mina hundar efter den direkt efteråt och har inte varit tillbaka (ännu). Har grävling nära huset, men den verkar inte intresserad, däremot har duvhöken varit ett problem, tog (troligen) en ruvhöna förra året och fem av hennes åtta kecklingar efteråt, samt en höna i våras och försökte ta en för 2 veckor sedan, men då hann jag skrämma iväg den innan hönan var död, bara två små sår på vingmusklerna. Katterna går här, men tar inga höns (jag har tre "vakt-tuppar")
Sidor: 1 [2]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines