|
Inga-Karin
Frågeställare
: 88
|
 |
« skrivet: 17 jan 2010 kl. 06:59 » |
|
Hej!
Inför Genbanksrapporteringen har jag testat att väga höns. Det är inte så enkelt som man skulle kunna tro. Jag använde mig av en digital valpvåg med först en pappkasse på, sen en korg och till sist en bricka på vågens underrede. I mörkret tog jag dit den minsta Reserva, den största Molly och till sist tuppen Sir Thomas. INGEN stod still! Nästa år tänker jag ställa mig själv på en vanlig våg med hönsen i famn.
Hur gör ni andra?
|
|
|
|
|
|
Ann Perdal
Frågeställare
: 12
|
 |
« Svara #1 skrivet: 17 jan 2010 kl. 16:40 » |
|
Flyttar detta ämne till den öppna sidan. / mvh Ann
|
|
|
|
|
|
Ann Perdal
Frågeställare
|
 |
« Svara #2 skrivet: 17 jan 2010 kl. 16:41 » |
|
Svar från Krågedal:
När jag väger så har jag en liten digitalvåg, (har den i en genomskinlig plastpåse) så vänjer jag dem att bli hanterade under en tid, för att till slut ställa dem på vågen, även de som är yngre en 1år vänjs vid detta moment. Så har jag ett litet block och penna och så väger jag hönsen och tuppar flera gånger och tar sen en genomsnitt. Lycka till med vågen!
|
|
|
|
|
|
Inga-Karin
Frågeställare
|
 |
« Svara #3 skrivet: 17 jan 2010 kl. 16:48 » |
|
Hur många L uppskattar du att den genomskinliga plastpåsen håller? Mitt underrede på vågen borde få rum!?
Menar du att du ställer vågen i plastpåsens botten? Intressant lösning på problemet! Det ska jag testa inför 2010
Hälsningar och tack från medlem 6878
|
|
|
|
|
|
Värmdö Anna
Frågeställare
: 42
|
 |
« Svara #4 skrivet: 17 jan 2010 kl. 18:30 » |
|
Förlåt mig nu m en jag kan inte låta bli. Hur orkar ni? Snälla köp en krokvåg samt en tyg kasse. krok vågar finns i alla möjliga prisklasser själv har jag denna http://www.vetek.se/Krokvag-10kg5g/articletyg kassen är en sådan där "miljökasse" som finns i kassorna på ICA/COOP Ner med hönan i påsen, upp på kroken, 5-10 sekunder senare är det klart.
|
|
|
|
|
|
Bengt Gustafson
Gäst
:
|
 |
« Svara #5 skrivet: 17 jan 2010 kl. 18:38 » |
|
Nytt försök igen:
Använder digitalvåg sedan några år tillbaks utan problem. Lägger en klyven vedklamp på vågen, för att djuren ska få bätte fotfäste. Sen ställer jag bara hönsen på vedpinnen , helst med huvudet mot mig. ( de få gånger djuret flytt beror på att djuret är vänt från mig och det var för ljust.)
Sen tror jag att det faktum att alla djuren är "våg-vana" också har stor betydelse.( kycklingarna börjar jag väga när de är ca 6-8 veckor)
Mitt enda problem är när det är kallt och batteriet inte orkar med till alla djuren.
|
|
|
|
|
|
Inga-Karin
Frågeställare
|
 |
« Svara #6 skrivet: 17 jan 2010 kl. 19:02 » |
|
Snälla köp en krokvåg samt en tyg kasse. krok vågar finns i alla möjliga prisklasser själv har jag denna http://www.vetek.se/Krokvag-10kg5g/article tyg kassen är en sådan där "miljökasse" som finns i kassorna på ICA/COOP
Menar du ett Bessman Anna? Var köper du den? // I-K
|
|
|
|
|
|
Värmdö Anna
Frågeställare
: 42
|
 |
« Svara #7 skrivet: 17 jan 2010 kl. 19:47 » |
|
|
|
|
|
|
|
Cajsa Warg
Frågeställare
: 11
|
 |
« Svara #8 skrivet: 17 jan 2010 kl. 23:17 » |
|
Jag använder mig av en digital våg. Ställer hönan i vågskålen och läser strax av. Om hon inte skulle stå stilla, släcker jag i taket (= mörkt) och då står hon orörlig och jag avläser siffrorna med hjälp av 'pannlampa'. OBS,,, lyser inte i ögonen på hönan. Det har aldrig varit några problem när jag gjort så och det tar heller ingen lång stund att väga hönsen. Förr vägde jag alltid samtliga, numera nöjer jag mig med några hönor och slår ut det på antalet.
|
|
|
|
|
|
Krågedal
Frågeställare
: 9
|
 |
« Svara #9 skrivet: 18 jan 2010 kl. 06:55 » |
|
ang plastpåse, är en vanlig plastpåse som jag har köpt frukt i... och ta vad som finns hemma!
|
|
|
|
|
|
Charlotte Egman
Hönspanelen
: 47
|
 |
« Svara #10 skrivet: 18 jan 2010 kl. 13:39 » |
|
Jag använder en liten digital köksvåg. På den ställer jag en liten kartong, med öppningen åt sidan (eftersom höns som försöker fly gör det uppåt!). Går ut i hönshuset i mörket, lyfter ner en höna/tupp i taget från nattpinnarna och stoppar i lådan, stänger till öppningen, de sitter snällt still i mörkret även om de inte är vana att hanteras, tar ficklampan och läser av. Tillbaka med djuret på pinnen och ner med nästa. Eftersom jag har ett tiotal djur så väger jag alla! Det går fort och enkelt på detta sätt, men Bengts sätt (vedträ på våg) låter ju verkligen genomförbart! Ska nog testa det trots att min flock inte är handtam!
|
|
|
|
|
|
Inga-Karin
Frågeställare
|
 |
« Svara #11 skrivet: 18 jan 2010 kl. 17:42 » |
|
förstår inte vad du menar med "Menar du ett bessman anna"
Hej! Jag har sett din våg och dina länkar och döper om den till en modernare variant av ett gammalt "bessman" Din verkar helt klart bra. Principen är ju den samma. Nu råkar det vara så att jag redan har två digitalvågar, så det vore väl också sjutton om jag inte skulle få någon att fungera. Det kommer det att göra med alla bra tips jag har fått här. Tack för hjälpen från I-K
|
|
|
|
|
|
Maria Eriksson
Hönspanelen
: 76
|
 |
« Svara #12 skrivet: 18 jan 2010 kl. 18:30 » |
|
Jag tycker digitalvägen funkar aldeles utmärkt. VIlka bra förslag som redan framkommit om hur man enklast får hönan att var still på den tills avläsningen är klar. Men jag tänkte i alla fall delge hur jag gör med min digitalvåg.
På den ställer jag en låg vid plastbalja och nollställer. Sedan tar jag ett stadigt tag om hönan runt kropp och vingar och lägger lite häftigt ner henne på rygg i baljan. Vanligen blir hönsen halvt paralyserade över denna annorlunda situation ett kort ögonblick. Tillräckligt länge för att man ska hinna läsa av vikten.
|
|
|
|
|
|
skogskälla
Frågeställare
|
 |
« Svara #13 skrivet: 18 jan 2010 kl. 18:40 » |
|
Har också en liten köksvåg som jag använder för att väga hönsen, och det går faktiskt bättre än jag trodde. Det stora problemet för mig är tuppen Ture, han är för tung för köksvågen - den tar bara upp till 2 kg, så honom får jag hålla i famnen, och det blir inte lika exakt. (Jag har provat med ett vedträ på personvågen och sen tuppen på men det är för lite så det tar den inte.)
|
|
|
|
|
|
Sussie
Frågeställare
: 2
|
 |
« Svara #14 skrivet: 25 jan 2010 kl. 22:03 » |
|
Tidigare har jag använt ett gammalt bessman och en helt vanlig pappkasse som jag hängt hönor och tuppar i en efter en. Jag tycker att det har varit lite besvärligt så i år testade jag helt enkelt med personvågen. För att hålla den ren ställde jag vågen i en genomskinlig plastpåse för att kunna läsa av. Sen vägde jag mig själv med kläder och allt. Därefter hämtade jag djur efter djur och vägde mig och det tillsammans. Enkelt! Jämfört med tidigare år blir det inte samma exakthet men snittet blir absolut lika bra.
|
|
|
|
|
|