Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 520 inlägg i 421 ämnen av 411 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Skötsel, miljö och utfodring  |  Höns på vintern « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Höns på vintern  (läst 2580 gånger)
johnnyh
Frågeställare

: 8

« skrivet: 31 dec 2009 kl. 00:36 »

Hej! Jag bor i västerbotten och har haft höns (hedemora-svenskhöna) i ca 30 år. Här på våra breddgrader är det ibland relativt kallt. Temperaturer ned mot -40 C är inte ovanligt. Hitills i år har vi haft temperaturer mellan -20 och -30 C. Jag har alltid haft mina höns ute tills vattnet i mitt hönsdike frusit. I och med att vattnet rör sig i diket så fryser det inte förrän det blir riktigt kallt. Då tar jag in hönsen i en ouppvärmd ladugård. I år (2009) skedde detta 1:a december då snön och kylan slog till. Jag har aldrig haft någon uppvärmning i huset utan har istället en uppvärmd vattenho i ett gammalt frysskåp i vilket jag gjort ett hål för hönsen. De sticker gladeligen in huvudet där för att dricka. Värmekällan är glödlampor som styrs av en turistor för att sänka spänningen och spara på lampan. Jag har aldrig haft problen med höns och kyla däremot går de inte ut nu när snödjupet börjar närma sig 60 - 70 cm lössnö. När det är riktigt kallt kan dock tupparna få kammen svedd och den svartnar något i topparna. Mina myskankor gillade dock inte kylan så dessa är nu förpassade till grytan. Jag har funderat på att ha Blekingeanka och Ölandsgås ute hela året i ett vindskyddat hus med tillgång till rinnande vatten och undrar om de klarar temperaturerna lika bra som hönsen??

Hälsning
1984
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 185

« Svara #1 skrivet: 31 dec 2009 kl. 16:37 »

Det kan vara mycket känsligt att svara på såna här frågor. Men, låt mig generellt säga så här: Om man håller frostfritt eller åtminstone inte låter temperaturen sjunka till under 10 minusgrader inomhus, är risken minimal för frostskador. Ge fjäderfäna chansen att komma ut i friska luften, åtminstone en stund varje dag. Tvinga dem inte att gå ut ellar att vistas utomhus. Matar ni tex ankor och gäss utomhus, så gör det nära deras hus. Då kan de gå in igen när de själva känner för det.  

Som svar på din fråga kan jag säga att vanliga ankor och gäss av svensk lantras inte är mer köldkänsliga än motsvarande raser av höns. De har ju heller inga kammmar som kan förfrysa. En varning kan dock vara på sin plats. Ankor och gäss, men även höns, kan förfrysa tår (och simhud) om de är ute i snö under längre tid, även om minustemperaturen är relativt beskedlig. Ge dem gärna lite halm på något ställe att ligga på, även utomhus. Speciellt gässen brukar uppskatta det.

Din beskrivning av ett "vindskyddat hus" får du utveckla lite mer om jag ska våga säga något om det räcker eller inte. Precis som höns behöver ankor och gäss ett torrt och dragfritt hus.
« Senast ändrad: 31 dec 2009 kl. 17:02 av Ronny Olsson »
johnnyh
Frågeställare

: 8

« Svara #2 skrivet: 5 jan 2010 kl. 12:05 »

Hej och tack för ditt svar om ankor och gäss!
Ankhuset (skjulet) är ett enkelt vindskydd av lösvirke med plåttak. Någon uppvärmning finns ej. Golvytan är några kvadratmeter. Skjulet ligger i anslutning till en bäck där det normalt finns öppet vatten hela vintern. Jag hade tänkt att ha en"öppen dörr" till ett hägn för fri tillgång till vattnet i bäcken. Golvet i skjulet är till en del av trä och en del av jord. Skulle dessa förutsättningar kunna räcka för ett åretrunt utnyttjande av skjul och bäck för nämnda lantrasdjur (Blekinge anka, Ölandsgås)?

Hälsn 1984 G O
Ann Perdal
Frågeställare

: 12

« Svara #3 skrivet: 7 jan 2010 kl. 09:28 »

Det är lätt att glömma bort hur kalla vintrar vi kan ha speciellt efter de senaste årens blida. Idag är det -30 grader och jag vill påstå att det är alldeles för kallt för både ankor och gäss.

Har de möjlighet att gå ut om vintern och väljer detta så behöver de kunna gå in igen och värma sig.

« Senast ändrad: 7 jan 2010 kl. 11:37 av Ann Perdal »
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 132

« Svara #4 skrivet: 8 jan 2010 kl. 10:56 »

Tänk på att skydd mot rovdjur också måste vara bra, annars får du inte behålla dina ankor och gäss länge. Stänger man inte in dem på natten behövs bra staket förstärkt med el för att hålla räv med flera ute.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines