Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 520 inlägg i 421 ämnen av 409 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Ruvning, kläckning och kycklingar  |  Vad avgör om det blir en tupp eller en höna? « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Vad avgör om det blir en tupp eller en höna?  (läst 1662 gånger)
7008
Frågeställare

: 8

« skrivet: 12 jun 2009 kl. 21:39 »

Panelen!

Nu har jag blivit tvungen att hugga huvudet 4 Orusttuppkycklingar. Jag har verkligen tagit hand om dom, givit dom smaskig mat och allt annat dom behöver men inser att eftersom jag nu har 5 tuppkycklingar till som håller på att växa upp och att det inte fungerade att släppa ihop de 2 grupperna så var det inte mycket annat att göra.

Vem bryr sig om 4 tuppkycklingar kan man fråga men för mig känns det inte så trevligt att slå ihjäl djuren. Dom var jättefina på alla sätt och njöt i fulla drag av  livet. Det känns lättare att köpa färdigförpackade  anonyma djurdelar på ICA av någon konstig anledning.

Nu tänker jag faktiskt äta upp dom för annars har jag släckt deras liv i onödan.

Till frågan:

Kan man, och bör man i så fall kontrollera andelen tuppar som kläcks? Vad avgör om det blir en tupp eller en höna? Varför blir det nästan uteslutande tuppar?

« Senast ändrad: 12 jun 2009 kl. 21:42 av 7008 »
Ann Perdal
Frågeställare

: 12

« Svara #1 skrivet: 15 jun 2009 kl. 08:23 »

Redan under embryostadiet kan man se med mikroskop om det blir en tupp eller höna men vad jag vet kan man inte påverka utvecklingen till ett visst kön. Slumpen avgör. Skulle man slå ut könsfördelningen under flera år skulle den nog hålla sig på 50-50. Vissa år föds fler tuppar, ibland fler hönor och ibland 50-50.
« Senast ändrad: 15 jun 2009 kl. 09:43 av Ann Perdal »
Bengt Gustafson
Gäst

:

« Svara #2 skrivet: 15 jun 2009 kl. 21:49 »

Ja all logik säger att det ska bli ca 50% av vardera könet på lite sikt.Variationen kan dock vara stor på olika enskilda kullar.
Men frågan är och har varit : kan man påverka utfallet på något sätt?
Har läst i någon bok om försök med olika antal tuppar i flocken (Veterinären-Boken om våra husdjur tror jag det var). Resultatet visade bara på marginella skillnader mellan försöksleden på 3-5 tuppar.
(För ett antal år sedan berättade en äldre hönseriägare för mig ett antal anekdoter om hönsdoktorn Martin Silverudd. Han lär kunnat avgöra en tupp hade anlag för att ge mer eller mindre hönkycklingar.Han hjälpte ett stort avelshönseri i Tyskland med lyckat resultat.) Men vad gick han på ?? 

"Skrönan" om att spetsiga ägg ger tuppar och att rundade ägg ger hönkycklingar har testats vetenskapligt med resultat ca. 50% av vardera könet.
Tror att man får en anriktning av ägg från vissa hönor om man försöker välja ruvägg efter formen.
Försöket att använda luftblåsan läge i ägget gav liknande resultat.
Själv har jag försökt med intuitiva medel att bara lägga "hönägg"
Under 3-4 år fick jag en anrikning av hönkycklingar ca 65 % på detta sätt.Vilket kändes helt OK.
Ifjol däremot gick det inte alls.Kanske pga.av att jag började tvivla lite på mig själv.I år har jag bara tagit de färskaste äggen vid varje ruvtillfälle.
Kan också vara så som det är med intuitiva metoder att  om man har ekonomsk fördel av metoden ,att man tappar förmågan.( Kanske det var därför Martin Silverudd inte tog betalt för sitt arbete i Tyskland, utan var merän nöjd med att fått komma in i den hemliga anläggningen.)   

Din fråga kanske också gällde; när man kan urskilja tuppskycklingar och hönkycklingar.
Ofta får man=jag vänta tills de är 8-9 veckor för att känna mig säker på könet.
Är kullen liten blir jag klar tidigare.
Några är så duktiga så de kan avgöra könet under första veckan.Då är det främst beteende de går efter.
Sen har ju japaner som sorterar dag-gamla kycklingar!

Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines