Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 520 inlägg i 421 ämnen av 409 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Ruvning, kläckning och kycklingar  |  flyttning av ruvhöna « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: flyttning av ruvhöna  (läst 1331 gånger)
Harriet
Frågeställare

: 10

« skrivet: 15 feb 2010 kl. 16:29 »

Hej!
Det var mitt hönshus som brann i december.
Jag har fått tag i en av mina f.d  Hedemorahöns som ligger och ruvar där hon bor nu.  Hon ska flytta hem till mig med kycklingar för att växa upp hos mig. Min fråga är när ska jag flytta henne och kycklingarna. När de precis är nykläcka eller efter 3 dagar så man vet att alla är kläckta. De flyttar i sin låda de blivit kläckta i för att hönan och kycklingarna ska känna igen sig.
De som har henne nu har ingen möjlighet att sköta kycklingarna, därför ska de flytta till mig tillsammans med hönsmamman.
Vad ska jag mer tänka på så att allt blir så lyckat som möjligt?

Harriet
Charlotte Egman
Hönspanelen

: 47

« Svara #1 skrivet: 16 feb 2010 kl. 11:26 »

Hej!

Här finns det nog många olika åsikter...
Jag har själv flyttat kycklingar med höna flera gånger utan problem och det påverkar såklart mitt svar... Den som fått problem efter en flytt avråder antagligen och grundinställningen borde ju vara att inte flytta en ruvande höna i onödan!
Jag har sett till att flytta på kvällen (alt. med mörkt tyg över redet - så hönan tror det är natt och ligger extra stilla), jag flyttar alltid hela redet. Mina "flyttar" har inneburit bilresa på knappt en timme. (Tänk också på rimlig temperatur, syre och ljud.)
Jag skulle rekommendera att flytta först då alla kycklingar är kläckta, så ingen riskerar att klämmas av rullande ägg!

Lycka till!
//Charlotte
Harriet
Frågeställare

« Svara #2 skrivet: 16 feb 2010 kl. 17:26 »

Hej!
Ja jag ska flytta dem när de är kläckta annars vet man inte vad en oroad höna kan hitta på. Men frågan är om jag ska flytta dem direkt alla är kläckta eller vänta någon dag så att kycklingarna har blivit" lite starkare" innan flytt? Blir hönan mer orolig om de flyttas direkt?

Charlotte Egman
Hönspanelen

: 47

« Svara #3 skrivet: 19 feb 2010 kl. 21:36 »

Hej!

Så fort alla kläckts eller du vet att de kvarvarande äggen inte kommer att kläckas så skulle jag ta bort ev. kvarvarande ägg och sedan flytta hela redet med höna och kycklingar. Kycklingarna behöver inte vara stadiga eftersom de ligger stilla under hönan under hela resan.
(Jag har faktiskt flyttat en höna med kycklingar och ägg och det gick alldeles utmärkt, men det är inget jag skulle rekommendera - av klämrisken och äggen kan gå sönder och kladda ner.)

Du skriver att de hönan bor hos nu inte kan ta hand om kycklingarna - din flytt borde nog framförallt bestämmas av det - efter ett par dagar börjar kycklingarna söka mat och behöver lämpliga vattenskålar som de inte kan drunka i...

Lycka till med flytten!
//Charlotte
Harriet
Frågeställare

« Svara #4 skrivet: 21 feb 2010 kl. 19:00 »

Hej!
Tack för svar. Jag flyttade henne igårkväll. Det gick utmärkt.  Vi satt för en skiva framför redet som hon åkte i. Hon var helt lugn under resan (tog ca 40 minuter). Imorse gick hon ut ur redet med kycklingarna och visade dem var mat och vatten var. Det såg ut som hon alltid bott där. Tyvärr kläcktes bara tre kycklingar, hoppas att de är hönor!
mvh
Harriet
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines