Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 520 inlägg i 421 ämnen av 409 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Skötsel, miljö och utfodring  |  Grus « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Grus  (läst 1067 gånger)
Susanne
Frågeställare

: 17

« skrivet: 2 mar 2010 kl. 09:58 »

Vad har ni för grus till era hönor. De behöver ju det för matsmältningen och det är så mycket snö hemma så de får inte tag på något själva. Köper ni grus och i så fall vilket och hur stora bitar. Räcker det kanske med snäckskal som de redan får.
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 132

« Svara #1 skrivet: 10 mar 2010 kl. 09:17 »

Jag har också funderat över detta under vintern, mina hönor har inte varit ute sen före jul. Det ser inte ut att gå någon nöd på dem och de är i lagom hull.

Men nu tyckte jag ändå att det var så längesen de kunde fylla på lagret att sandhögen grävdes fram och ett par hinkar för olika ändamål utvanns. Det var lättare än väntat att få fram sanden. Eftersom snön har legat så länge var det inte alls lika hårt som när gruset har frusit bart. Det lär vara +4 grader under snötäcket, och det verkade stämma bra.
« Senast ändrad: 11 mar 2010 kl. 19:29 av Anna Bergström »
Susanne
Frågeställare

: 17

« Svara #2 skrivet: 11 mar 2010 kl. 09:43 »

Ja då får jag nog börja gräva. Det ligger en uppkörd snövall över vår grushög :)
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 132

« Svara #3 skrivet: 11 mar 2010 kl. 19:30 »

Hönsen har pickat en del i sanden/gruset som de fick, men jag kan inte säga att de kastade sig över det. Ankorna verkar ointresserade. Så det var nog inte katastrofläge trots allt.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines