Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 520 inlägg i 421 ämnen av 409 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Beteende  |  Arga tuppar « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Arga tuppar  (läst 1431 gånger)
Jonas
Frågeställare

: 3

« skrivet: 9 mar 2010 kl. 12:08 »

Skulle vilja fråga om jag gör något fel eller om jag bara har otur med tupparna.Fick två stycken tuppar av våra grannar, när man kom in i hönsgården blev dom väldigt arga och hoppade på mig.Så dom fick jag ta bort.Så jag började kolla lite i böcker och läsa om lungna raser brahma skulle vara det,men den är exakt lika arg den också. jag har haft den sen den var kyckling. Vet inte om jag får ställa frågor om det inte är en lantras men jag provar iallafall.
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 185

« Svara #1 skrivet: 9 mar 2010 kl. 19:11 »

Visst får du det! Tunga, klumpiga raser som stor Cochin och stor Brahma sägs ofta vara "lugna" eller "snälla" men det är nog mest beroende på att de är mindre rörliga än lättare raser.

Temperamentet är individuellt, med en viss arvbarhet och även till stor del beroende på hur man håller djuren (tex hur många man har på en viss yta) och själv bär sig åt när man sköter dem.

Charlotte Egman
Hönspanelen

: 47

« Svara #2 skrivet: 12 mar 2010 kl. 09:37 »

Hej!

Jag har hört ett envist rykte att en tupp som är för tam ibland kan gå överstyr och bli folkilsk.

Har själv inget stort underlag i frågan men eftersom jag hört att den risken fanns så har jag alltid hållit lite distans till min tupp ( han är 6 år nu). Han är snäll och trevlig, men inte tam!

I somras sålde jag en tupp(min tupps son) och några hönor till en familj - som alltid nämnde jag ryktet och varnade för att hantera tuppen för mycket - men av olika anledningar blev tuppen ändå hanterad och tam. Strax efter att han blivit könsmogen så blev han folkilsk och de blev tvugna att ta bort honom!
De fick en "ny" ohanterad kullbror från mig och ännu så länge går allt bra med honom.

Som sagt är mitt eget underlag är väldigt litet, men jag tror att ryktet kan ha viss sanningshalt!

Maria Eriksson
Hönspanelen

: 76

« Svara #3 skrivet: 13 mar 2010 kl. 20:00 »

Kan inte mer än hålla med Charlotte. Enligt mina erfarenheter finns det till största del två olika orsaker att tuppar blir ilskna.

1. Att de känner sig hotade, dvs bli retade av människor i sin omgivning. Jag är ganska övertygad om att det var mycket vanligare förr.

2. Att man hanterar sina tuppkycklingar för mycket och vill att de ska vara gosedjur. Med hantera menar jag att man lyfter upp dem och bär omkring på dem och i största allmänhet tar på dem.

Min första tupp var född på en visningsgård där det fanns 3 kycklingar som blev ordentligt ompysslade och gosade med. 1 tupp (min första) och 2 hönor. Hönorna blev de mest sociala egensinniga och trevliga varelser du kan tänka dig, medan tuppen blev aggressiv vid ca 6 månaders ålder.
Vidare har en bekant lånat ut en höna med kycklingar till en barnfamilj över sommaren och dessa kycklingar blev naturligtvis allas gosedjur. Av olika orsaker blev två tuppar från dessa kycklingar ledartuppar i varsina flockar. Med en veckas mellanrum vid inte fullt 1 års ålder blev båda fullständigt snurriga och anföll allt som rörde sig .
Jag har också själv haft hönor med kycklingar utleasade till en turistanläggning och vissa tuppkycklingar i dessa kullar har börjat moppsa sig redan under sommaren.

I övrigt har jag aldrig haft en enda tupp som blivit ilsk så för min del så är det inte längre ett rykte att man inte ska gosa med sina tuppar. Låt dem komma till dig och tycka att du är en trevlig typ som kommer med godsaker till dem och deras hönor, men ta inte i dem i onödan utan låt dom stå på marken vid dina fötter som närmast. (Att plocka ner dem från pinnen en eller ett par gånger per år för att titta så de inte har löss eller för att väga dem räknar jag inte till att gosa med dem.) Det är mitt abolut bästa råd för att undvika att bli attakerad.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines