Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 520 inlägg i 421 ämnen av 409 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Raser, bevarande och genetik  |  Hedemorahöns « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Hedemorahöns  (läst 1737 gånger)
Camilla Norberg
Frågeställare

: 1

« skrivet: 16 jun 2009 kl. 18:15 »

Har fastnat för hedemora höns och undrar vart man kan köpa sådana,pris och övrig information. Finns dem i olika storlekar?Mvh Camilla
Maria Eriksson
Hönspanelen

: 76

« Svara #1 skrivet: 17 jun 2009 kl. 09:05 »

Nej. Hedemoran är en medelstor höna som i och för sig varierar innom sin rasram i vikt men om du funderar på om det finns en dvärgvariant av den så är svaret nej.
Är du intresserad av att hålla dessa hönor tycker jag att du först ska läsa igenom lite om vad genbanken innebär och sedan ta ställning till om ni vill vara med och bavara rasen eller om ni "bara" vill ha hönsen för er egen skull utan att vara anslutna.
När ni ändå surfar runt på hemsidan så kan ni också läsa lite om de olika lanthönsraserna.

Ligger intresset mot att bavara rasen så skicka ett mail eller ring till mig så ska jag hjälpa er så gott jag kan att få tag på djur. Kontaktuppgifter finns också på hemsidan.

Riktpriset på lantrashönsen är 150:-/vuxet djur, 20:-+5:-/vecka för kycklingar och de får inte säljas före 8 veckors ålder om de inte flyttar tillsammans med sin mamma.

Mvh
Maria
genbanksansvarig för Hedemorahönan

« Senast ändrad: 17 jun 2009 kl. 09:07 av Maria Eriksson »
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines