Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 520 inlägg i 421 ämnen av 409 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Sjukdomar och ohyra  |  snurrsjuka « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: snurrsjuka  (läst 1288 gånger)
Kari
Frågeställare

: 6

« skrivet: 18 mar 2010 kl. 21:43 »

Hej.

Min 11 månaders Hedemoratupp började kröka huvudet nedåt för ca 5 dgr sedan. Någon dag senare följdes det av att han böjde huvudet in under buken och som det såg ut försökte klia sig. Jag pudrade tuppens undersida med lite etotal för att bli av med ev. angripare, men såg inga löss el. dyl......och idag har han börjat göra kullerbyttor.

Jag förstår nu efter att ha sökt på internet att det troligtvis är snurrsjuka (torticollis) som förstör hjärnan.  Frågorna hopar sig...

- Kan jag bota tuppen eller är det kört?
- Är det smittsamt?
- Har läst att det kan bero på stress eller E-vitamin brist. Tror att jag har en lugn miljö en tupp o fyra hönor som får gå ute om de vill i stor rastgård nu på vintern.
Vad gäller foder har de alltid tillgång till granngårdens Helvegg samt väldigt varierad kost 2 ggr om dagen som består av rester från ett dagis. En näve helt korn får de också då och då. Det enda som tagit slut är de torkade nässlor jag har givit dem under vintern.
- Är det plågsamt? I såfall är väl det bästa att ta bort tuppen.

Som ni ser behöver jag hjälp med alla råd jag kan få ganska snart.

Tackar på förhand, Anna Karin Winberg i Mora
Kari
Frågeställare

« Svara #1 skrivet: 19 mar 2010 kl. 19:30 »

Nu svarar jag på mitt eget brev. Jag har pratat med SVA som
sa att det troligen orsakas av virus och ev. också mögel som förstör hjärnan. SVA sa att jag borde ta bort tuppen omgående, vilket jag gjort. I övrigt behövde jag inte desinficera eller liknande, bara hålla hönshuset rent som jag brukar.  Det kan smitta till andra höns, men troligt är att de övriga fyra hönorna har tillräckligt med motståndskraft.

Så nu behöver jag en Hedemoratupp som är med i genbanken, någon som har en i näreten av Mora?

Mvh /Anna Karin Winberg
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 185

« Svara #2 skrivet: 19 mar 2010 kl. 23:46 »

Inga obduktioner har visat på exakt vad "snurrsjuka" är. Möjligen kan det ha ett ärftligt samband men smittsamt tror jag inte att det är. Hur det än är med det så tycker jag för säkerhets skull att du ska följa SVA´s råd och avliva tuppen. OK jag ser att du redan gjort det - bra!

Jag förstår om du har brått att få tag på en ny tupp, men jag tycker ändå att du först bör ta kontakt med genbanksansvarig och rådgöra med henne innan du tar in nytt "blod" i din genbanksflock. Det är inte alltid bästa lösningen att ta från närmsta besättning. Ett råd som jag vill ge generellt inte bara i ditt fall.
Kari
Frågeställare

« Svara #3 skrivet: 20 mar 2010 kl. 23:40 »

Tack för svaret Ronny.  Jag ska följa ditt råd och ta kontakt med genbanksansvarig.

Mvh /Anna Karin Winberg
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines