Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 520 inlägg i 421 ämnen av 411 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Raser, bevarande och genetik  |  Välja vilka ägg som ska ruvas « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Välja vilka ägg som ska ruvas  (läst 641 gånger)
7008
Frågeställare

: 8

« skrivet: 3 apr 2010 kl. 11:21 »

Hur väljer man bäst ut vilka ägg som hönsen ska få ruva och hur kan urvalet påverka resultatet?

Kriterier som jag kan tänka mig att det går att sortera på är vikt, form, färg, renhet samt på hönans olika egenskaper (ifall man vet vilken höna som lagt ägget).

Ger ett stort ägg bättre livsförutsättningar än ett litet ägg?

Kan ett ensidigt urval av ägg (exempelvis på storlek eller färg) leda till att snedvrida variationen inom rasramen?

Det är några funderingar jag har så här i påsktider. Jag kan inte påminna mig om att frågan tagits upp tidigare samtidigt som jag misstänker att detta ämne inte är helt oviktigt. Man måste fråga för att lära sig.
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 185

« Svara #1 skrivet: 3 apr 2010 kl. 15:34 »

Hur väljer man bäst ut vilka ägg som hönsen ska få ruva och hur kan urvalet påverka resultatet?
Lämpligt är att välja för rasen normalstora ägg (inte jättestora som kan ha dubbel gula och skört skal eller "kycklingägg"). Jämn och bra skalkvalitet. Gärna från olika hönor.

Kriterier som jag kan tänka mig att det går att sortera på är vikt, form, färg, renhet samt på hönans olika egenskaper (ifall man vet vilken höna som lagt ägget).
I vissa fall vill man kanske stärka någon speciell egenskap i sin flock, tex ruvlusten. Då kan man välja ägg från hönor som tidigare visat sig ha den förmågan.

Ger ett stort ägg bättre livsförutsättningar än ett litet ägg?
Om du menar för rasen normalstora ägg, så är det ingen skillnad på ett som är lite större och på ett som är lite mindre.  

Kan ett ensidigt urval av ägg (exempelvis på storlek eller färg) leda till att snedvrida variationen inom rasramen?
Ja!
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines