Föreningen
Kontakt
Medlemskap
Styrelse
Klubbträffar
Lantrasforum
Praktiska råd
Hönsskötsel
Ankskötsel
Gåsskötsel
Artiklar ur Hanegället
Bok: Höns, ankor och gäss
ABC
Hönspanelen
Smittskydd & sjukdomar
Att hämta
Lantraser
Höns
Ankor
Gäss
Rödlista
Genbanken
Genbanksidén
Den levande genbanken
När är jag med?
Avelsplan
Genbanksansvariga
Bok: Genbanker & rasramar
Annonser
Annonssida
Välkommen
%1$s
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
Har du inte fått ditt
aktiverings-e-postmeddelande?
1 520
inlägg i
421
ämnen av
409
medlemmar
Startsida
Hjälp
Sök
Logga in
Registrera
Kackel - Frågor och svar
|
Frågor och svar
|
Arkiverade frågor
|
Beteende
|
Utökning av flocken
« föregående
nästa »
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
Författare
Ämne: Utökning av flocken (läst 1041 gånger)
annakarlsson
Frågeställare
: 1
Utökning av flocken
«
skrivet:
28 mar 2010 kl. 16:50 »
Hej!
Har idag 6 Gotlandshönor, tidigare fanns även en tupp i flocken från en annan besättning. Då tuppen var elak mot hönorna och bland annat var nära att hacka ihjäl en höna finns han inte längre kvar. Vi önskar nu kycklingar men då vi inte vill riskera att få ännu en elak tupp, funderar vi nu på att köpa kycklingar istället och behålla en tupp därifrån om det är någon. Funderar dock på hur det fungerar att sätta in kycklingarna bland hönorna?
Vore det bättre att köpa befruktade ägg för hönorna att ruva? Eller är det en tupp vi borde satsa på ännu en gång? Och hur gör man då för att få tag i en snäll tupp?
Tacksam för svar!
Anna Bergström
*Hönspanelen
: 132
SV: Utökning av flocken
«
Svara #1 skrivet:
29 mar 2010 kl. 14:53 »
Det borde vara mer riskfritt att sätta in en ny tupp till hönorna än att introducera kycklingar eller ungdjur. Hönorna behöver ju en tupp nu när avels- och utesäsongen börjar. Jag har hört om enstaka gotlandstuppar som inte uppfört sig bra, men tror inte att det är ett vanligt problem.
Har haft gotlänningar sedan -97. Min allra första tupp slaktades för att han blev stygg när nästan alla hönorna låg och ruvade, han verkade bli stressad av att bara ha två hönor att sysselsätta sig med. Han kom från en flock med många tuppar och jag tror att kan ha varit lågrankad där och kanske därför inte kunde hantera ledarrollen. Obs, detta är en rent amatörpsykologisk gissning från min sida.
Sedan dess har jag alltid haft många tuppar samtidigt och ingen har behandlat hönorna illa. En eller ett par har varit lite hårdför mot kycklingar, men då blir det grytan direkt.
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination:
-----------------------------
G
-----------------------------