Föreningen
Kontakt
Medlemskap
Styrelse
Klubbträffar
Lantrasforum
Praktiska råd
Hönsskötsel
Ankskötsel
Gåsskötsel
Artiklar ur Hanegället
Bok: Höns, ankor och gäss
ABC
Hönspanelen
Smittskydd & sjukdomar
Att hämta
Lantraser
Höns
Ankor
Gäss
Rödlista
Genbanken
Genbanksidén
Den levande genbanken
När är jag med?
Avelsplan
Genbanksansvariga
Bok: Genbanker & rasramar
Annonser
Annonssida
Välkommen
%1$s
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
Har du inte fått ditt
aktiverings-e-postmeddelande?
1 520
inlägg i
421
ämnen av
409
medlemmar
Startsida
Hjälp
Sök
Logga in
Registrera
Kackel - Frågor och svar
|
Frågor och svar
|
Öppnade frågor
|
Hönsgödsel
« föregående
nästa »
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
Författare
Ämne: Hönsgödsel (läst 2821 gånger)
Pernilla W
Frågeställare
: 12
Hönsgödsel
«
skrivet:
13 apr 2010 kl. 21:21 »
Jag lägger hönskiten i varmkomposten tillsammans med köksavfallet och strö och hoppas på att den brännt färdigt det år (ibland två år) innan jag använder jorden. Är det någon som gjort en jordanalys på komposterad hönsskit?
Hur hanterar ni andra hönsgödslet?
Värmdö Anna
Frågeställare
: 42
SV: Hönsgödsel
«
Svara #1 skrivet:
16 apr 2010 kl. 18:23 »
Vinterns bajs har gubben i dagarna spridit på gräsmattan som nyss vart snö fri. Vi har 1500kvm gräsmatta så konstgödsel är för dyrt. :-)
I övrigt så åker det ner som jordförbättring här och där.
Kajsa
Frågeställare
: 2
«
Svara #2 skrivet:
5 maj 2010 kl. 01:01 »
Hej!
Jag kommer ihåg sen min Pappa levde att han menade att hönsgödsel är mycket starkt och kväverikt och att man därför gärna skall låta den bränna ett slag innan men lägger ut den i trädgården. Lägger man tillräckligt tunt så spelar det förstås mindre roll. Att det är mycket kväve känner man på den distinkta amoniakdoften som bli då man rör runt i den. Kväve är bra för alla bladväxter. De växter man vill ska blomma bör få lite av andra näringsämnen också. Gräsmattor och bladgrönsaker är förträffliga objekt i sammanhanget.
Hälsningar
Ännu hönslös Kajsa
Maria Eriksson
Hönspanelen
: 76
«
Svara #3 skrivet:
6 maj 2010 kl. 08:03 »
Vill man få utmärkt jordförbättring av hönsgödsel kan man blanda höstlöven med höststädningens hönsgödsel. Nästa vår är det rena raketbränslet och allt växer så det knakar. I trädgårdsland kan man gärna sprida ut all dynga och sedan toppa med alla torra löv som hinne förmultna ganska bra innan våren. Kom bara ihåg att dubbla radavståndet :-)
Löv (eller andra kolhaltigt organiskt material) och hönsskit gifter sig jättebra i och med att hönskiten står för kvävet och lövet för kolet.......
Inga-Karin
Frågeställare
: 88
«
Svara #4 skrivet:
21 maj 2010 kl. 21:29 »
Vi har haft lite strul kring vårt spill.
Först hade vi sen tidigare en varmkompost "Stiga Kitshen" men den förslog inte långt, så det blev ännu en rund sak från Bahaus och ytterligare två till innan andra vintern var över.Därefter inhandlades tre jordborrar från Skåne. Dvs. den första redan innan, till pelarna i hönsgårn. Nu jordborrar maken under alla buskar och där läggs spillningen toppat med jord, läs Kolbäckådalens blålera.
Kutterspån/hönsskit är skrymmande och brinner långsamt, så jag tänker köra med annat inför kommande vinter.
Hoppas det kommer att brinna snabbare gör Inga-Karin
Lone
Frågeställare
: 4
«
Svara #5 skrivet:
26 maj 2010 kl. 13:34 »
Sidst vi rensede hønsehus, kom vi hønselortet i plastisksække og satte dem ved vejen.
Nu har vi solgt 7 sække a' 30 kr!!!!! Utroligt, ikk??
Der er penge i lortet :-)
Inga-Karin
Frågeställare
«
Svara #6 skrivet:
26 maj 2010 kl. 20:01 »
Jo, men vilket substrat använder ni som uppblandning till hönsspillningen? Kutterspån känns inte helt ok!?
Hälsningar från Kolbäck
Lone
Frågeställare
: 4
«
Svara #7 skrivet:
27 maj 2010 kl. 06:29 »
Jo,- vi anvender spåner :-)
Maria Eriksson
Hönspanelen
: 76
«
Svara #8 skrivet:
27 maj 2010 kl. 15:06 »
Helt klart tar det längre tid för kutterspån att multna än mycket annat. Men det blir ljust och fint av det och man ser lätt när det är dags att städa och suger upp bra. Vill man ha något som är lättare och snabbare att få ut i rabatter och lättare att sälja till grannarnas rabatter så använd torv istället. Det blir kanon jordförbättring av det och multnar mycket snabbare. Nackdelen som jag ser det är att det blir mycket mörkare och dammigare i hönshuset med torv.
Men det är många som kör med torv i gödselbingen och spån på golvet. Golvspånet behöver man ju inte byta lika ofta och den mesta gödseln hamnar i bingen så då får man det bästa av två världar ;-)
Inga-Karin
Frågeställare
«
Svara #9 skrivet:
30 maj 2010 kl. 05:45 »
Hej!
Det har du förstås rätt i. En kompromiss jag köper. // I-K
saraviktoriad
Frågeställare
: 10
«
Svara #10 skrivet:
20 jul 2010 kl. 12:37 »
Först hade vi ingen "bajshylla" så då kom nattens avföring på golvet i hönshuset och där ligger kutterspån och halm blandat. Tog på tok för lång tid att kompostera.
Numera har vi en bajshylla under pinnarna och där jag lägger boxtorv, lätt att hålla rent och det åker rakt ner i varmkomposten flera gånger i veckan. Betydligt mindra lukt i hönshuset och torvblandningen sätter extra fart på komposten. Det jag lägger i nu under sommar/höst kommer jag utan problem att kunna använda till våren!
Sara
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination:
-----------------------------
G