Föreningen
Kontakt
Medlemskap
Styrelse
Klubbträffar
Lantrasforum
Praktiska råd
Hönsskötsel
Ankskötsel
Gåsskötsel
Artiklar ur Hanegället
Bok: Höns, ankor och gäss
ABC
Hönspanelen
Smittskydd & sjukdomar
Att hämta
Lantraser
Höns
Ankor
Gäss
Rödlista
Genbanken
Genbanksidén
Den levande genbanken
När är jag med?
Avelsplan
Genbanksansvariga
Bok: Genbanker & rasramar
Annonser
Annonssida
Välkommen
%1$s
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
Har du inte fått ditt
aktiverings-e-postmeddelande?
1 520
inlägg i
421
ämnen av
409
medlemmar
Startsida
Hjälp
Sök
Logga in
Registrera
Kackel - Frågor och svar
|
Frågor och svar
|
Arkiverade frågor
|
Ruvning, kläckning och kycklingar
|
kycklingar och reden..
« föregående
nästa »
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
Författare
Ämne: kycklingar och reden.. (läst 871 gånger)
Christina
Frågeställare
: 10
kycklingar och reden..
«
skrivet:
21 apr 2010 kl. 08:43 »
Så spännda inför helgen! vår första kull och vi beräknar att de 7 äggen kläcks den 24 April... behöver de någon extra värme inne i hönshuset eller klarar de sig med "mammas" värme...? Jag har inte vågat flytta redet till markplanet ännu är så rädd att hon ska kliva av men nu börjar det ju dra ihop sig och de måste ner.Våra nedersta reden sitter ca 40 cm från marken... ska jag ställa in ett rede på marken, och flytta höna och ägg dit på kvällen, eller kan det gå bra med en liten landgång upp till redet..? Någon som har tips på hur jag kan få henne att stanna på äggen och inte lägga sig på fel ställe...
tack på förhand Christina
Charlotte Egman
Hönspanelen
: 47
SV: kycklingar och reden..
«
Svara #1 skrivet:
21 apr 2010 kl. 10:58 »
Hej!
Det bästa är att låta en ruvande höna sköta sig själv. Dock väljer de ofta tokiga ställen att ruva på, det tycker jag är lite märkligt, när de klarar allt annat så bra själva! (Kanske någon har en förklaring?) Alltså måste vi då hjälpa dem, även om det alltid finns en liten risk att hon kan lämna äggen om vi "stör".
En möjlighet är att sätta för ett nät för ingången på redet - dagen innan beräknad kläckning - låta alla kläckas och därefter flytta ner redet på marknivå (om det går att flytta annars flyttar du dem till ett nytt rede på marken.) Glöm inte att hönan måste ha mat och vatten under tiden och att kycklingar lätt drunkar om man har stora öppna vattenskålar. Kycklingarna behöver inte mat och dryck under själva kläckningen - som brukar ta ett par dygn för en kull.
Är kycklingarna väl kläckta så är det ingen normal höna som överger dem även om man försiktigt flyttar dem.
Går redet att flytta ner så hade jag nog själv valt att göra det i mörkret ett par dagar innan kläckning, men jag känner ju mina hönor och vet att de är väldigt trogna sin uppgift...
Landgång skulle inte jag våga ha, kycklingarna är alldeles för vingliga och svaga i början för att klara av att ta sig upp igen om de kommit ut.
Tänk också på att redet inte får ha för hög kant att ta sig över för att komma in! En liten kyckling kan lätt trilla ut och lyckas den inte ta sig in så kan inte hönan hjälpa till, utan den kan frysa ihjäl precis utanför redet.
Extra värme behöver du inte - hönan sköter själv om det!
Nu blev det väldigt problemfokuserat, men för det mesta går allt bra, framförallt om man tänker på det jag nämnt.
Lycka till!
//Charlotte
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination:
-----------------------------