Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 520 inlägg i 421 ämnen av 409 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Ruvning, kläckning och kycklingar  |  Akut hjälp önskas, en kyckling på 15 ägg « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Akut hjälp önskas, en kyckling på 15 ägg  (läst 812 gånger)
mundella
Frågeställare

: 4

« skrivet: 14 jun 2010 kl. 16:20 »

Hejsan idag klev hönan upp o ut med sin enda kyckling och det är ca 15 ägg kvar okläckta, vad ska jag göra med dem? går det att rädda dom på ngt vis, jag har tagit in dem i pannrummet och de ligger under värmelampa, finns det ngn chans att det kommer att kläckas ngr fler kycklingar??? detta e som sagt första gången för mig så alla svar o råd samt ideeer e varmt välkommna
Mvh Linda
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 185

« Svara #1 skrivet: 14 jun 2010 kl. 23:35 »

Lyssna på äggen om du kan höra pip. Håll äggen vid kropptemperatur ca 37-38 grader. Fukta en handduk och lägg över eller spraya äggen med ljummet vatten några gånger per dygn, så kanske det kan kläckas fler. Om det lyckas så försök stoppa dem under mamman på kvällen när det är mörkt. Det är ju roligare för alla parter om hönan har fler än kyckling att ta hand om.
mundella
Frågeställare

« Svara #2 skrivet: 15 jun 2010 kl. 08:56 »

Hejsan o tusen tack för ditt svar men tror att jag redan gjort ett stort misstag då eftersom jag har lagt äggen under en värmelampa....va just o vände på alla och ett av äggen kluckar som om det är bara vätska i det.... alla andra är stumma som och ett har pickats hål på o jag ser näbben på en kyckling men tyvärr inte ett ljud ifrån ngt ägg, ska jag ge upp eller.... har nu stängt av lampan och lagt en fuktig handduk över.... tacksam för svar ännu en gång mvh Linda
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 185

« Svara #3 skrivet: 15 jun 2010 kl. 13:44 »

Det som kluckar är surt. Försök hålla äggen vid 37-38 grader och fukta då och då. Speciellt det som har pickats hål på, så inte kycklingen torkar/fastnar i skalet om det nu inte redan är för sent. Du ser om den rör sig. Lyssna igen på äggen om du kan höra något ljud från dem.
mundella
Frågeställare

« Svara #4 skrivet: 15 jun 2010 kl. 13:56 »

hej hej o tack för all hjälp o råd, tyvärr verkar det vara för sent för det verkar som om den som pickat hål inte lever iaf vad jag kan se, varken piper eller rör sig o näbben e som i hålet om du förstår vad jag menar..... de andra låter inget från heller... suck....
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 132

« Svara #5 skrivet: 15 jun 2010 kl. 15:34 »

Ofta när jag kollar okläckta ägg som hönor och ankor lämnat, så är det ingen kläckfärdig kyckling/älling i dem. Mammorna verkar helt enkelt ha rätt bra koll på vad som finns i äggen.

Hönan vet när det är dags att lämna redet för att de kläckta ungarna behöver äta och dricka, förr gör hon det inte.

Finns det ägg kvar som har chans att kläckas det närmaste dygnet så går hon ofta tillbaks och försöker kläcka dem under natten. Men det kräver alltså att kycklingarna kan ta sig i och ur redet, så att de följer henne. Annars väljer hon att satsa på de kläckta. Om hon är förståndig alltså, det finns hönor som ligger kvar och trycker trots att de kläckta har lämnat boet och inte kan ta sig in igen.

Lite trist med bara en kyckling, men en är bättre än ingen och det blir säkert fler kullar innan sommaren är slut..
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines