Föreningen
Kontakt
Medlemskap
Styrelse
Klubbträffar
Lantrasforum
Praktiska råd
Hönsskötsel
Ankskötsel
Gåsskötsel
Artiklar ur Hanegället
Bok: Höns, ankor och gäss
ABC
Hönspanelen
Smittskydd & sjukdomar
Att hämta
Lantraser
Höns
Ankor
Gäss
Rödlista
Genbanken
Genbanksidén
Den levande genbanken
När är jag med?
Avelsplan
Genbanksansvariga
Bok: Genbanker & rasramar
Annonser
Annonssida
Välkommen
%1$s
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
Har du inte fått ditt
aktiverings-e-postmeddelande?
1 520
inlägg i
421
ämnen av
409
medlemmar
Startsida
Hjälp
Sök
Logga in
Registrera
Kackel - Frågor och svar
|
Frågor och svar
|
Arkiverade frågor
|
Raser, bevarande och genetik
|
Inavel
« föregående
nästa »
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
Författare
Ämne: Inavel (läst 1251 gånger)
andjoha
Frågeställare
: 9
Inavel
«
skrivet:
13 jul 2009 kl. 12:17 »
Hej!
Tack för bra sida. Jag får mina Hedemorahöns inom 2 veckor, jag har köpt 8 hönskycklingar av en genbanksansluten i nyköpingstrakten. Själv är jag bosatt i stockholm. Tänkte ansluta mig till genbanken så fort jag fått hem kycklingarna.
Min fråga lyder; Är det ide´ att försöka byta ut mina tuppar mot någon annan genbanksansluten som har tuppar för att minska risken för inavel? Förmodligen är 3 av kycklingarna tuppar, jag måste då antingen sälja 2 stycken då jag enbart har behov av en tupp. Man vill ju inte avliva höns i onödan utan man vill ju att så många som möjligt får ett bra och värdigt liv...
Hej och tack!
Jan Perdén
Hönspanelen
: 9
:
Sjöbo
SV: Inavel
«
Svara #1 skrivet:
16 jul 2009 kl. 14:04 »
Hej, normalt behöver du inte vara rädd för inavel när du köper kycklingar för ofta härstammar kycklingana från flera hönor och tuppar. Tvärtom är det enklast att starta upp med kycklingar från ett och samma ställe för att minimera smittorisken, acklimatiseringen osv. Men om du har möjlighet att behålla flera tuppar så är det jätte bra, för då får du en så stor variation som möjligt på dina egna kycklingar. När det gäller genbanksansökan skall dina djur vara könsmogna (värper) innan du kan ansluta dem till genbanken.
Ronny Olsson
*Hönspanelen
: 185
SV: Inavel
«
Svara #2 skrivet:
18 jul 2009 kl. 14:21 »
I vårt genbanksregister finns härstamningsuppgifter på alla anslutna flockar. Om du bör ta avelsdjur från mer än ett håll, beror till stor del på hur sammansättningen (varifrån djuren kommer, hur många tuppar/hönor de har, hur länge de har haft dem o.s.v.) är i just den flocken som du börjar med djur ifrån. De som har full koll på härstamningen och därmed inaveln är de genbanksansvariga.
Mitt råd blir därför att alltid först rådgöra med genbanksansvarig för rasen innan man bestämmer sig för att ta in nya djur från annan besättning.
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination:
-----------------------------
G
-----------------------------