Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 520 inlägg i 421 ämnen av 409 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Sjukdomar och ohyra  |  Gapmask,diagnos och behandling? « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Gapmask,diagnos och behandling?  (läst 807 gånger)
Iréne Johansson
Frågeställare

: 1

« skrivet: 8 jul 2010 kl. 10:38 »

En av mina nya kycklingar som är ca3,5 månader stod igår kväll och gapade på ett sätt som jag inte har sett innan hos något av mina djur, idag syns inget av detta. Frågan om gapmask dök upp och nu undrar jag om någon vet hur man kan se om ett hönsdjur har fått gapmask och vad man i så fall kan göra åt det? Måste man ta bort det smittade djuret ev. alla i flocken eller kan det botas? Tacksam för hjälp i denna fråga. MvH Iréne
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 132

« Svara #1 skrivet: 8 jul 2010 kl. 11:32 »

Jag är ingen expert i ämnet och har aldrig sett gapmask. Om någon har första hands-erfarenhet hoppas jag att h*n också svarar.

Hittade en skrift från SVA som heter Parasitförekomst hos tamhöns i svenska hobbyflockar: www.sva.se/upload/parasiter_hons.pdf
Jag citerar:
"Enligt författarnas erfarenhet påvisas gapmask hos tamhöns bara i sällsynta fall, och då hos unga kycklingar som ätit daggmask. Resultatet understryker vikten av att inte automatiskt associera besvär från andningsvägarna hos tamhöns med gapmask, särskilt hos adulta individer. Betydligt vanligare orsaker till andningssvårigheter hos hobbyhöns är virala och bakteriella infektioner."

Ska det avmaskas så skulle jag tro att det är Axilur som gäller. Kontakta din distriktsveterinär för råd och recept.
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 185

« Svara #2 skrivet: 15 jul 2010 kl. 22:17 »

Hej!

Jag fick precis en reflektion från en medlem som läst denna fråga. Kan det vara så enkelt att kycklingen bara blivit för varm så här i sommarhettan och att den inte alls lider av gapmask?
Johan Nilsson
Hönspanelen

: 27

:
Linneskruv Ljungdala

« Svara #3 skrivet: 21 jul 2010 kl. 18:45 »

Gapmask angriper kycklingar kring 3-4 veckors ålder. Då hjälper Axilur-granulat i dricksvattnet eller att strö över maten.
3,5 mån gammal är det för varmt eller någon luftrörssjukdom.

Johan Nilsson
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines