Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 520 inlägg i 421 ämnen av 409 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Sjukdomar och ohyra  |  hönssjukdom - coccidios? « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: hönssjukdom - coccidios?  (läst 2217 gånger)
helena nilsdotter
Frågeställare

: 7

« skrivet: 18 jul 2009 kl. 08:11 »

Mina hönor avlider i vad jag tror är coccodios.
Hur behandlar jag hönsen om jag tror att de har denna sjukdom?
Vad ska jag tänka på om jag vill skaffa fler hönor så att de inte ska bli smittade? Jag kan ju städa ur hönshuset men det går ju inte med hönsgården och om detta smittas via avföring så verkar det inte helt lätt.
De som har avlidit har burrat upp sig, haft lös avföring och kammen har tappat färg .
Hönsen har fått gå helt fritt i en stor trädgård och ätit säd majs och värpfoder samt hushållsrester
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 185

« Svara #1 skrivet: 21 jul 2009 kl. 00:25 »

Först måste vi få reda på om det verkligen är coccidios. Jag är inte helt säker på det. Mitt råd får bli att skicka en död höna till SVA för obduktion. Det behöver inte kosta mer än portot, om man först tar kontakt med veterinär för remiss. Om det är genbank så prata också med genbanksansvarig om ditt problem. Här kommer en direktlänk som vi härmed också lägger in här på hemsidan under "Smittskydd och sjukdomar".

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Obduktion-och-provtagning/Patologanatomisk-diagnostik/Statsanslag-for-obduktioner-av-fjaderfa/

Generellt om coccidos kan sägas att det i första hand drabbar kycklingar. Föds de i flocken och tidigt kommer i kontakt med de vuxnas miljö, är det normalt sett inga problem för dem att bygga upp sitt immunförsvar, under förutsättning att miljön är sund. Skulle enstaka kycklingar trots allt få problem bör de tas bort.

Om det skulle visa sig vara coccidios, måste vi ändå veta lite mer om dina höns om vi ska kunna svara på dina frågor. Har du t.ex. köpt in vuxna hönor?
helena nilsdotter
Frågeställare

: 7

« Svara #2 skrivet: 22 jul 2009 kl. 14:01 »

Mina höns tillhör inte genbank utan inköptes  som vuxna bruna "värphöns" Jag vet inte varifrån dessa härstammar.Det verkade som om sjukdomen gick i etapper 1 el 2 hönor blev hängiga och dog sedan höll resten sig friska under en lång period, innan det drabbade en höna till ...( Dessutom har jag fått "omplaceringshöns" (vit leghorn)från en djurskyddsorganisation.Dessa har inte insjuknat.)
Jag har just nu 2 hemvruvade kycklingar dvärgkoccin blandning,som verkar friska.
Hälsningar
Helena
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 185

« Svara #3 skrivet: 23 jul 2009 kl. 12:27 »

Då förutsätter jag att det är coccidios, men förslaget om obduktion kvarstår.

Att blanda höns från olika håll medför alltid vissa hälsorisker. När det gäller just coccidier så finns det flera olika parasitarter som orsakar coccidios hos just höns. Det finns ofta bara någon eller några få coccidiearter på en gård, som hemmahönsen kommit i kontakt med och förhoppningsvis blivit immuna mot. Nytillkomna höns kan bära på en annan typ av coocidier som de gamla inte har träffat på innan och som dom inte hunnit bli immuna mot.

Det förekommer i storproduktion att man vaccinerar mot coccidios. De höns du tagit in är troligen vaccinerade, åtminstone dom vita s.k. omplaceringshönsen.

Du frågar hur man kan sanera: Coccidier lever upp till 600 dagar. Deras optimala temperatur är 22 grader och de förökar sig sämre vid högre eller lägre temperaturer. Vid + 56 grader eller frysgrader dör dom. Värme (ångtvätt?) och frysning är alltså effektivt. Du måste naturligtvis göra rent i hönshuset och gärna vända jorden i hönsgården, men vanliga desinfektionsmedel är i princip verkningslösa mot dessa parasiter.

Sen frågar du efter botemedel: Veterinärer skriver ut ett sulfapreparat (Essbetre är det klassiska).  

Jag vill betona vikten av att inte i onödan ta in nya höns till en redan etablerad hushållsflock. Och att så långt möjligt tillämpa s.k. resistensavel genom att ta bort höns med sjukdomssymtom i stället för att dölja deras egentliga hälsotillstånd genom vaccinering och förebyggande medicinering.

« Senast ändrad: 23 jul 2009 kl. 12:39 av Ronny Olsson »
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines