Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 520 inlägg i 421 ämnen av 409 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Ruvning, kläckning och kycklingar  |  Ällingar och äggkläckare « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Ällingar och äggkläckare  (läst 756 gånger)
Karin H
Frågeställare

: 12

« skrivet: 13 jul 2010 kl. 18:52 »

Hej
För nästan 2 månader sedan började våra Blekingeankor att lägga ägg igen efter ett längre uppehåll.

16 ägg lades i äggkläckaren. 6 var visade sig vara obefruktade och 2 dog rätt tidigt. 8 höll sig kvar till slutet då 3 dog några dagar innan kläckning. 5 är kläckta varav 2 tämligen klena och en har nån typ av balansfel.

Några råd för mer lyckat resultat?

Hur långt tid tar det normalt för en älling att ta sig ur ägget? Efter mellan ett till ett och ett halvt dygn verkade de tämligen matta och jag öppnade skalet något åt dem. Då klarade tre av dem inklusive den med balans problem att ta sig ut. Men två behöver mer hjälp.

Den med balans problem bara ligger på rygg och sprattlar oavsett hur många gånger vi vänder honnom. Jag hoppades att han skulle få styrsel men nu efter 12 timmar kommer jag att ta bort honnom. Känner någon igen problemet?

De tre äggen som dog något dygn innan kläckning hade alla mögel inne i skalet.

Mina ankor lämnar allt som offtast rätt kladdiga ägg efter sig. Kan man tvätta dem med något för att minska risken att äggen dör av bakterier?

Min flock består av 2 hanar och 5 honor alla syskon. De får selen. I värmen har deras göl torkat ut men de har  baljor att bada i. Jag hade gärna sett att de ruvade själva men just nu tycks det inte vilja sig så. Mest pga råttor inte ankornas fel.

Alla tipps motages tacksamt. Tänkte lägga en ny omgång ägg i maskin men det vore kul med ett mer lyckat resultat.

MVH Karin
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 185

« Svara #1 skrivet: 14 jul 2010 kl. 07:19 »

Låter som problem med kläckäggen.

Befruktningen kan bli sämre efter ett uppehåll.

Ällingar ska inte behöva hjälp med att ta sig ur äggen.

Du skriver att dina ankor oftast lämnar "rätt kladdiga" ägg efter sig. Om de värper på ett torrt ställe och man plockar in äggen efter hand så de inte blir kladdiga och nedsmutsade behöver man inte torka av dem eller bara helt försiktigt med tex en frottehandduk.

Om de är helt nyvärpta är de lite smorda men det torkar snabbt in. Den genomskinliga "smörjan" ska man absolut inte torka bort för den bildar en skyddande hinna.

Lagra svalt, vänd dem minst en gång om dan, lägg inga ägg som är äldre än 10-12 dagar. Det kan bli en del problem liknande de du beskriver om äggen är för gamla eller skitiga och osunt lagrade.

Lägger du in fler ägg i den maskinen, så desinfektera den först!
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines