Föreningen
Kontakt
Medlemskap
Styrelse
Klubbträffar
Lantrasforum
Praktiska råd
Hönsskötsel
Ankskötsel
Gåsskötsel
Artiklar ur Hanegället
Bok: Höns, ankor och gäss
ABC
Hönspanelen
Smittskydd & sjukdomar
Att hämta
Lantraser
Höns
Ankor
Gäss
Rödlista
Genbanken
Genbanksidén
Den levande genbanken
När är jag med?
Avelsplan
Genbanksansvariga
Bok: Genbanker & rasramar
Annonser
Annonssida
Välkommen
%1$s
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
Har du inte fått ditt
aktiverings-e-postmeddelande?
1 520
inlägg i
421
ämnen av
411
medlemmar
Startsida
Hjälp
Sök
Logga in
Registrera
Kackel - Frågor och svar
|
Frågor och svar
|
Arkiverade frågor
|
Ruvning, kläckning och kycklingar
|
Kycklingar för första gången
« föregående
nästa »
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
Författare
Ämne: Kycklingar för första gången (läst 929 gånger)
erika
Frågeställare
: 5
Kycklingar för första gången
«
skrivet:
22 jul 2010 kl. 21:07 »
Hej
Vi har två blandrashönor, varav den ena började ruva för tre dagar sedan. Jag plockade ifrån henne äggen eftersom vi ändå inte har någon tupp. En liten stund efter att jag tog äggen gick hon ut och åt och grävde lite i jorden, men nu ligger hon och "ruvar" igen utan ägg. Jag har blivit erbjuden att få befruktade ägg till henne, och även om jag tycker att det skulle vara mysigt med små kycklingar är jag orolig för vad man ska tänka på.
Är det en dålig tid att börja ruva nu, hinner kycklingarna växa upp innan det blir kallt i höst? Kan jag ha mamman ihop med sin kompis när hon fått sina kycklingar, eller måste vi bygga en särskild hönsgård till mamman och kycklingarna? Hur länge måste man i så fall vänta innan man kan släppa ihop hönorna igen? Kan man ge henne bara 2-3 ägg, så att det inte blir så många kycklingar? Även om vi flyttar ner redet till golvet i hönshuset så ligger det en bit upp från marknivån i utedelen av hönsgården. Jag har hört att det inte fungerar att bygga en ramp till kycklingar. Gäller det även om fallhöjden bara är ca 10 cm? Är det något mer viktigt jag måste tänka på om vi ska låta lilltjejen få små kycklingbebisar?
Tacksam för svar!
/erika
Charlotte Egman
Hönspanelen
: 47
SV: Kycklingar för första gången
«
Svara #1 skrivet:
23 jul 2010 kl. 07:14 »
Hej!
Väldigt mycket vid ruvning och kycklinguppfödning fixar hönan utmärkt själv!
Så klart måste vi hjälpa till och se till att de som vanligt har friskt vatten och mat och när kycklingarna kommer måste vi se till att det bara finns låga vattenskålar så kycklingarna inte kan drunkna, men i övrigt kan man nästan säkert lita på hönan!
Hon kommer som du skriver, att då och då under ruvningen, lämna äggen och sträcka på sig och sandbada - hon kan vara ute i timmar ibland, men hon kommer tillbaka till äggen.
Det enklaste är att hönan bor kvar i hönsgården - framförallt om det bara finns en annan höna - då borde hon inte bli störd.
Jag brukar lita på att hönorna bara vill ruva när det är lämpligt - och det är på våren och sommaren de vill ruva!
Visst kan man ge en höna bara 2-3 ägg, men jag skulle nog lägga minst fem - det är tråkigt för en kyckling om den skulle bli ensam och det är roligt att se samspelet i en kull. Något ägg kan förbli okläckt, någon kyckling kan dö som väldigt ung o.s.v.
Samtidigt måste man vara beredd på att ta hand om överskottet - det kan ju bli en massa tuppar!
10 cm kan kycklingarna hoppa/flaxa över ganska snart.
Det jag brukar tänka på är att redets kant inte ska vara för hög. Om en liten kyckling trillar ur och inte kan komma in igen, så har hönan ingen möjlighet att hjälpa den utan den fryser ihjäl.
En planka med pinnar på, funkar bra som stege, för kycklingar.
Lycka till!
//Charlotte
erika
Frågeställare
: 5
«
Svara #2 skrivet:
30 jul 2010 kl. 16:32 »
Tack så mycket för alla råd! Lillhönan har fått ägg av en bekant som föder upp hönor som lägger gröna ägg. Tyvärr är det visst ganska stor andel av äggen som är sterila, så hon fick 10 stycken för att förhoppningsvis få några bebisar. Hon ligger och kuttrar och kluckar så nöjt på sina ägg, och verkar väldigt inställd på att bli mamma.
Borde vi ge henne någon särskild mat när hon ruvar? Jag har inte sett henne lämna boet alls sedan hon fick äggen, men förhoppningsvis gör hon väl det tidigt på morgnarna när jag inte ser. Eller borde jag ställa en liten matskål och vattenskål inuti boet? Och ska man ta ut henne ur boet och göra rent och byta hö ibland, eller sköter hon sånt själv? Det känns som att man kanske inte borde störa så mycket, men hon har inget emot att låta mej lyfta lite på henne för att plocka bort de ägg som inte ska ruvas.
Orolig och stolt blivande hönsmormor/erika
Charlotte Egman
Hönspanelen
: 47
«
Svara #3 skrivet:
3 aug 2010 kl. 11:42 »
Hej igen!
Jag brukar inte ge mina hönor något speciellt när de ruvar. De går ut och äter och dricker när de behöver. Det är bara bra om de sträcker lite på sig.
Jag skulle inte göra rent i redet under ruvningen om inget oförutsett händer.
Mvh //Charlotte
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination:
-----------------------------
G