Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 520 inlägg i 421 ämnen av 409 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Sjukdomar och ohyra  |  åsbotupp med mörk kam på morgonen « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: åsbotupp med mörk kam på morgonen  (läst 1650 gånger)
marlinda
Frågeställare

: 4

« skrivet: 8 aug 2009 kl. 18:14 »

jag har en åsbotupp och varje morgon är sin kam väldigt mörkt på baksidan. Efter några timmer ute är den normal röd igen. Vad förorsakar det? Och är det en problem?

---------------------------------------------------------------------
Ändrat rubriken. /RO
« Senast ändrad: 12 aug 2009 kl. 11:51 av Ronny Olsson »
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 185

« Svara #1 skrivet: 12 aug 2009 kl. 11:48 »

Svar på medicinska frågor, där man inte har tillgång till en veterinär undersökning eller åtminstone har sett djuret, kan bara bli gissningar.

Missfärgad/mörk kam kan bero på mycket t.ex. vissa sjukdomar, hjärt- och leverproblem, förgiftning, syrebrist. Men, då talar man om hela kammen och inte som i detta fallet en del av kammen två timmar om dagen!

Rent spontant tänker jag på nedsatt blodcirkulation i bakre delen av kammen eftersom den tydligen kommer igång, när tuppen varit i rörelse ett tag. Kanske en lätt frostskada från förra vintern?

Kan du sätta in en bild som visar hur tuppens kam ser ut på morgonen när den är "väldigt mörk på baksidan" och en dagbild där kammen är normalt röd?

marlinda
Frågeställare

« Svara #2 skrivet: 17 aug 2009 kl. 16:01 »

bilder kommer snart. Jag har observerat honom noga och jag såg det kammen blir snabbt röt i solen och när det är molnigt  väder stannar kammen  mörkt ibland. Tuppen äter normal och ser frisk ut.
marlinda
Frågeställare

« Svara #3 skrivet: 21 aug 2009 kl. 09:13 »

Hej,
Jag har bifogat 3 bilder av min tupp. Jag hoppas att du kan ser vad det kan vara.
Mvh Marlinda

* DSCF0263.JPG (40.05 kB, 320x480 - visat 127 gånger.)

* DSCF0265.JPG (65.82 kB, 640x426 - visat 156 gånger.)

* DSCF0272.JPG (32.49 kB, 320x480 - visat 127 gånger.)
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 185

« Svara #4 skrivet: 21 sep 2009 kl. 23:16 »

Ursäkta att jag inte såg dina bilder förrän i kväll, men det ser onekligen ut som en lätt frostskada.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines