Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 520 inlägg i 421 ämnen av 411 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Ruvning, kläckning och kycklingar  |  Avbryta ruvning « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Avbryta ruvning  (läst 894 gånger)
Marest
Frågeställare

: 8

« skrivet: 7 okt 2009 kl. 11:08 »

Hej !!
Vi har haft Hedmorahöns i ett år. Dom har varit väldigt duktiga på att ruva - många fina kycklingar har blivit resultatet. Mycket trevligt!!  Men ...

Trots att det  är höst och kallt har  två hönor börjat ruva för andra gången denna sommar/höst. Kan man på något skonsamt sätt få hönor att bli mindre benägna att ligga på äggen.

Martin Östling
Maria Eriksson
Hönspanelen

: 76

« Svara #1 skrivet: 7 okt 2009 kl. 13:58 »

Det finns ett antal olika sätt att avbryta ruvandet men jag tycker personligen att det enklaste och smidigaste för alla inblandade är att ge dem lite ägg. Du behöver kanske inte ge dem ett helt avelsrede, men ett antal i alla fall så hönan får något att ta hand om.

Helt klart får dessa kycklingar en tuffare start i livet och en större procent av höstkläckta går åt av olika orsaker. Dessutom växer de väääldigt sakta eftersom mycket av näringen de får i sig går åt till att hålla värmen.

Trots detta kan man konstatera att de kycklingar som överlever, växer ikapp innan våren och dessutom är friska, starka och härdiga. Dvs mycket lämpliga som avelsdjur då de överlevt denna omilda start i livet.

I övrigt vet jag inte mycket man kan göra annat än att ta in alla värpta ägg så fort som möjligt för att synintrycket inte ska trigga igång dem. Jag har hört om en teori att ge dem extra proteinrikt foder för att stimmulera äggläggningen och att de därigenom inte kan/vill ruva. Men det blir ju lite fel nu på hösten då de ska rugga och bör få semester.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines