Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 520 inlägg i 421 ämnen av 409 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Ruvning, kläckning och kycklingar  |  Könsbestämma kycklingar « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Könsbestämma kycklingar  (läst 2437 gånger)
Marita
Frågeställare

: 6

« skrivet: 10 aug 2009 kl. 06:24 »

Hej !

Jag är nybörjare och tänker köpa några hönskycklingar, när kan man könsbestämma , vid vilken ålder ( Hedemorahöns) Vad och hur ser man på dem
vilket kön fågeln har.
De jag är intresserad av är 5 v och jag vill ju inte komma hem med endast tupp-
kycklingar, jag har tänkt mig en grupp på 7-9st + en tupp. Går det att se på 5v kycklingar?

Hälsningar från Marita
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 185

« Svara #1 skrivet: 10 aug 2009 kl. 15:40 »

Vid 5 veckor går det i de flesta fall att se det på kammen som vanligen är lite större på tuppar än på hönor. En del tuppar med lite mindre kam kan lätt förväxlas med hönor.

När slaktkycklingar eller värpkycklingar produceras i störe skala används andra metoder. Den nykläckta kycklingens kloak vänds ut och in. Vana ögon och snabba händer sorterar med sikte på tuppkycklingarnas lilla "knapp". Könssortering kan även göras efter dunfärgen om hönor och tuppar av vissa könsbundna färger har valts som föräldradjur.

Vanligen könssorterar man inte 5 veckors hedemorakycklingar om man vill bygga upp en liten flock. Därför blev jag lite nyfiken på, hur du har resonerat och vilka råd du har fått? Återkom gärna varför du vill starta med 1 tuppkyckling och 7-9 hönkycklingar. Hur har du tänkt dig att det skall bli i framtiden? Hedemora är en lantras som brukar vara duktiga på att ruva fram sina kycklingar och föryngra flocken på ett naturligt sätt.

Marita
Frågeställare

: 6

« Svara #2 skrivet: 12 aug 2009 kl. 13:13 »

Tänk om jag har otur och får 100% tuppkycklingar,
det är så jag funderar. Hur många ska jag börja med, för att vara säker på
att jag får någon hönskyckling.
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 185

« Svara #3 skrivet: 12 aug 2009 kl. 16:49 »

Riktigt säker kan man aldrig bli, men risken krymper ju fler du börjar med. Om vi förutsätter att det är lika stor chans att det blir tupp som höna i ett ägg och min gamle mattelärare inte drev med oss, så blir det så här: Tar du en kyckling med förbundna ögon så är chansen till tupp = 1 på 2. Tar du 2 kycklingar så är chansen 1 på 4 till bara tuppar (eller att båda är hönor för den delen). Tar du 3 så är den 1 på 9. Tar du 4 så är den 1 på 16. Tar du 5 så är den 1 på 25. Tar du 6 så är den 1 på 36 osv...Tar du 100 så är den 1 på 10.000, men som sagt riktigt säker kan man aldrig bli.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines