Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 520 inlägg i 421 ämnen av 411 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Raser, bevarande och genetik  |  Genbank och maskinkläckning « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Genbank och maskinkläckning  (läst 1280 gånger)
Karlsson
Frågeställare

: 3

« skrivet: 16 aug 2009 kl. 17:11 »

Tjena Hönspanelen!

Får man kläcka alla raser i Lanthönsklubben i maskin i upphov att sälja?
Har för mej att Hedermora och några till ska vara naturruvade.

Bara en liten tanke jag hade. Tack för mej.
Johan Nilsson
Hönspanelen

: 27

:
Linneskruv Ljungdala

« Svara #1 skrivet: 16 aug 2009 kl. 19:28 »

Hej!
Som genbanksansvarig för Åsbohöna kan jag säga att maskinkläckning inte är tillåten, i synnerhet inte i försäljningssyfte.

Åsbohönan har god ruvningsförmåga och för lantraser med sådan finns ingen anledning till maskinkläckning.

Den som vill vara med i bevarandearbetet av Åsbohönan ska kontakta mig eller någon som har genbank för att skaffa djur.

Johan Nilsson
Karlsson
Frågeställare

: 3

« Svara #2 skrivet: 16 aug 2009 kl. 21:45 »

Precis min uppfattning, av min egen fråga :-) Jag har Blommehöns och dom froddas den naturliga vägen. Fick 20 Kycklingar nu i år på 3 ligghönor. Var av 14 hönor och 6 Tuppar. Och de resultatet får man vara nöjd med alla gånger.

Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 185

« Svara #3 skrivet: 17 aug 2009 kl. 15:38 »

Frågan är inte ny. Den kommer ännu en gång att tas upp för diskussion vid höstens genbanksseminarium (se Klubbträffar) och beslut om eventuella ändringar tas på det efterföljande styrelsemötet. Frågan om att hålla flera raser kommer också att behandlas.

Det som gäller i dag är att man måste få dispens från gång till gång av respektive genbanksansvarig för att få maskinkläcka följande raser: åsbo, hedemora, kinda, båda dvärghönsraserna och myskanka.

Inga kycklingar/ällingar/gässlingar får oavsett ras säljas med genbanksintyg och utan sin mamma förrän de uppnått en ålder av 8 veckor. 
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines