Föreningen
Kontakt
Medlemskap
Styrelse
Klubbträffar
Lantrasforum
Praktiska råd
Hönsskötsel
Ankskötsel
Gåsskötsel
Artiklar ur Hanegället
Bok: Höns, ankor och gäss
ABC
Hönspanelen
Smittskydd & sjukdomar
Att hämta
Lantraser
Höns
Ankor
Gäss
Rödlista
Genbanken
Genbanksidén
Den levande genbanken
När är jag med?
Avelsplan
Genbanksansvariga
Bok: Genbanker & rasramar
Annonser
Annonssida
Välkommen
%1$s
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
Har du inte fått ditt
aktiverings-e-postmeddelande?
1 520
inlägg i
421
ämnen av
409
medlemmar
Startsida
Hjälp
Sök
Logga in
Registrera
Kackel - Frågor och svar
|
Frågor och svar
|
Arkiverade frågor
|
Sjukdomar och ohyra
|
Röka ut kvalster med svavel?
« föregående
nästa »
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
Författare
Ämne: Röka ut kvalster med svavel? (läst 1507 gånger)
Melsäter
Frågeställare
: 1
Röka ut kvalster med svavel?
«
skrivet:
28 aug 2009 kl. 13:07 »
Hej -
Jag behöver veta HUR man röker ut hönshuset med svavel? Jag har bara fått tag i svavelpulver och det verkar vara svårare att elda upp än svavel på bit...
Jag har haft olyckan att hönshuset (inrett i stall) invaderats av röd hönskvalster (blivit säkert identifierad av veterinär...) Det verkar inte finnas något säkert sätt att bli av med dem förutom minusgrader i en vecka eller extrem hetta, vilket är svåra att åstadkomma så här års...
Mina försök att skura ur har bara resulterat i en explosion då de frodats i de fuktiga springorna och nykläckta dräller fram nu. Mina stackars hönor får leva ute nu och vilar i vagnslider och ladorna, vilket fungerar men jag får hönsskit överallt och allt blir väl infekterad av dessa hemska kvalster.
För att rensa så gott det går vill jag nu röka ut med svavel, spruta med Dermagall och sedan kalka. Det borde hålla i schack tills vintern då jag kan kyla ur hönshuset i en vecka medan hönsen placeras i annan del av stallet, för at sedan flytta tillbaks hönsen och kyla ur resten av stallet i en vecka...
MEN hur röker man med svavel?
/Melsäter
Ronny Olsson
*Hönspanelen
: 185
SV: Röka ut kvalster med svavel?
«
Svara #1 skrivet:
28 aug 2009 kl. 21:24 »
Ett sätt att förånga svavelpulvret (svavelblomma) är att hälla det i t.ex. en plåtburk som ställs på plattan till ett gasolkök och värms upp försiktigt tills svavlet förångas.
Se även här på hemsidan "Ohyra på höns" under "Artiklar ur Hanegället".
Det finns i dag speciella svavellampor (svavelförångare) med automatisk uppvärmning (KRAV godkänd) som används inomhus för bekämpning av svamp och kvalster på växter.
Ur Gartner Tidende 13/98:
"I Danmark har tidigare bränder orsakade av svavellampor inträffat. Försäkringsbolagen ställde i samband med skadorna, vissa krav på utrustningen. Målet med svavellampan, är att upphetta svavelpulver till över 135 grader då det förgasas, men undvika att överstiga 165 grader då svavel övergår till flytande form. Enkla hållpunkter är följande: En 60 W-svavellampa ska ha ett avstånd på 8-10 mm mellan behållare och värmare. Används 100 W-lampor, ska avståndet vara minst 35 mm. Placera inte svavellampor nära brandfarligt material såsom gardiner, bord, etc. Håll rent från svavelkristaller som bildas runt lampan. Se upp så att inget organiskt material faller ner i behållaren, detta gäller även papper. För att få samma effekt av en 60 W-lampa, ska den brinna dubbelt så länge som en 100 W-lampa."
Sidor:
[
1
]
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination:
-----------------------------
G
-----------------------------