Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 520 inlägg i 421 ämnen av 409 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Skötsel, miljö och utfodring  |  Tappar stjärfjädrarna « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Tappar stjärfjädrarna  (läst 745 gånger)
Inga-Lill
Frågeställare

: 2

« skrivet: 10 sep 2009 kl. 12:00 »

Hej
!
Min tupp som är ca året gammal har tappat sina fina långa stjärtfjädrar och ser nu ut som en stor höna! I övrigt verkar han helt pigg och frisk och jag har inte kunnat konstatera några kvalster eller löss. Jag har bara haft höns i knappt ett år så jag är lite osäker. Kanske det är normalt så här på höstkanten. En av hönorna kläckte fram sex kycklingar i somras (av ägg från en annan besättning) och de är nu ca 11 veckor gamla. Tre av dem är tuppar, men jag har inte märkt att de slåss med den "gamle" tuppen, men det kanske ändå har med dem att göra eller vad tror ni?

Kan man förresten ha mer än en tupp när man bara har 7 hönor? Jag har inte för avsikt att ta fram fler kycklingar framöver - det är så svårt att göra sig av med tupparna! Min flock får gå fritt på gården hela dagarna så de har gott om plats! Men på kvällen vill, eller får, "ungdomarna" inte sitta på pinnarna utan sover i värpredena. Varför är det så och vad ska man göra åt det? Ute i hönsgården sitter de gärna på pinnarna som finns där, så det är inte ovana vid pinnar det beror på.
Hälsningar Inga-Lill

Charlotte Egman
Hönspanelen

: 47

« Svara #1 skrivet: 10 sep 2009 kl. 14:36 »

Hej!

Att tuppen (och även hönorna) tappar fjädrar så här års är helt normalt. De ruggar. En del blir nästan kala, medans andra ruggar "finare" och tappar lite fjädrar åt gången så de ser nästan normala ut hela tiden.

Jag tycker det låter som lite lite med 7 hönor och fler tuppar - framförallt eftersom man brukar säga att det är bättre att ha tre tuppar än två då de ofta har lättare att hålla sams om de är fler än två.
Men tre tuppar på sju hönor låter väl mycket!

Att ungdomarna sover i redet är väldigt vanligt. De "får" komma upp på pinnarna när de blir äldre - först ofta långt ner och på kanten. När de blir större och börjar hitta sin rangordningsplats i flocken flyttar de ev. högre upp på pinnen och närmare tuppen.

Mvh //Charlotte
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines