Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 520 inlägg i 421 ämnen av 409 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Raser, bevarande och genetik  |  Nybörjare på genbankshöns « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Nybörjare på genbankshöns  (läst 1544 gånger)
Visigot
Frågeställare

: 2

« skrivet: 19 sep 2009 kl. 18:43 »

Har funderat på att skaffa höns (har ingen tidigare erfarenhet) - i första hand inom genbankens ramar. Ser det som ett bevarande av en kultur. (Skulle det bli ägg är det bara en bonus.) Vilken ras skulle passa bäst, bor på landsbygden i Skaraborg. Finns det någon ras som har varit särskilt vanlig just där jag bor?
Maria Eriksson
Hönspanelen

: 76

« Svara #1 skrivet: 21 sep 2009 kl. 07:01 »

Så roligt att du funderar på höns.
Mitt förslag när det gäller att välja ras är att du läser om de olika lantraserna här på SLK´s hemsida och funderar på vad som skulle passa dig bäst. Sedan finns det en rödlista där du kan läsa ut hotbilden mot de olika raserna. Det finns vissa raser som ännu mer än andra skulle behöva nya bevarare. Jag rekomederar särkillt att du tittar extra noga på om det skulle vara intressant för dig att bevara någon av dem.

När du sett ut en ras, ta kontakt med genbanksansvarig så får du veta mera.
« Senast ändrad: 21 sep 2009 kl. 21:24 av Maria Eriksson »
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 185

« Svara #2 skrivet: 21 sep 2009 kl. 22:52 »

Det har tyvärr inte återfunnits några lantrashöns i Västergötland, endast i Skåne, på Öland och Gotland, i Östergötland, Bohuslän/Dal och Dalarna. Anpassningsmässigt så fungerar nog alla lantraserna bra hos dig.  
Charlotte Egman
Hönspanelen

: 47

« Svara #3 skrivet: 22 sep 2009 kl. 11:05 »

Orust är ju inte jättelångt från Skara... där hör ju Orusthönsen hemma, som också hör till de som behöver fler bevarare!
Visigot
Frågeställare

: 2

« Svara #4 skrivet: 2 okt 2009 kl. 08:49 »

Jag funderar på Åsbohöns, men vill ha så få som möjligt (helst ingen tupp heller till att börja med). Hur många höns skulle ni rekomendera.
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 132

« Svara #5 skrivet: 2 okt 2009 kl. 09:58 »

Jag vet inte varför du inte vill hålla tupp, kanske för grannars skull? Men du kan inte vara med i genbanken om du inte har en tupp, dina hönor måste få chansen att föröka sig och tillföra genbanken nya liv.

Väldigt få hönor brukar inte bli så lyckat. Hönsen är flockdjur och behöver vara en liten grupp för att trivas. Har du inte heller tupp så att det finns nya generationer på tur så blir flocken väldigt sårbar om den består av få djur, en räv- eller hökolycka också en stor tragedi. Men samtidigt, när det gäller antal så måste man få pröva sig fram och hitta den lösning man själv och hönsen trivs med. Jag skulle rekommendera att starta med åtminstone 4-5 hönor och en tupp och att sedan låta flocken växa till en storlek som känns lagom.

Hälsningar Anna
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines