Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 520 inlägg i 421 ämnen av 411 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Värpning, ägg och slakt  |  slutat lägga ägg « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: slutat lägga ägg  (läst 1683 gånger)
douwe
Frågeställare

: 1

« skrivet: 23 jul 2009 kl. 07:54 »

Hej!
Mina sju Gotlandhönor slutade med att lägga ägg. Nu är det så här att de fanns ihop med mina Gotlandkaniner och jag funderade på att äggproblemet kunde troligen ha att göra med att kaninerna åt för mycket hönsmat. Nu har jag skilt de från varandra.

Var kan det annars bero på att hönor slutar (eller avbryter) med att lägga ägg mitt i sommaren?
Vänliga hälsningar
Douwe Mol
Ed (Dalsland)
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 132

« Svara #1 skrivet: 25 jul 2009 kl. 09:33 »

Även mina gotlandshönor ger mig färre ägg under slutet av juli och augusti. Till stor del tror jag förklaringen är att fler ägg värps i gömda reden skogen under sensäsongen. Kan dina hönor gömma sina ägg så är det kanske orsaken.

Helt borde inte alla sju hönor upphöra med värpandet redan nu. Jag vet inte vad det skulle kunna bero på, hoppas att någon annan kan bidra med en teori.
Anna Bergström
*Hönspanelen

: 132

« Svara #2 skrivet: 9 sep 2009 kl. 08:30 »

Hej igen! Hur har det gått med hönornas värpning?

Jag har noterat att äggläggandet i mitt hönshus har ökat markant den senaste tiden efter att ha varit mycket lågt under en period. Min teori om värpning i skogen kanske inte stämmer, för varför skulle hönsen dra sig in i huset nu – det är fortfarande trevligt utevärparväder.

De flesta hönorna har genomfört en diskret ruggning. Troligtvis har de som ruggat inte värpt under en period, men känner sig nu pigga och benägna att jobba ytterligare lite innan vintern. Lite tidigt att rugga i början av augusti kan man tycka, men jag litar på att hönorna vet vad som är bäst.
Charlotte Egman
Hönspanelen

: 47

« Svara #3 skrivet: 10 sep 2009 kl. 19:43 »

Hej!

Jag har inte heller något svar - annat än att det kan bero på ruggning - men kan tala om att mina sex Åsbohönor också slutat värpa nu - de slutade under augusti.
3 bestämde sig för att ruva och en gick redan med kycklingar. En av de andra ruggar så det syns, den sista hönan vet jag inte varför hon inte värper - det brukar synas på hennes när hon ruggar?!
Samma sak hände förra året - allihop slutade värpa redan i slutet av agusti - även om det bara var en som gick med kycklingar då - och jag bor i Stockholm, så vi har ju inte höst här ännu. Förra året höll de uppe i flera månader.
Både i år och förra året sammanföll uppehållet med att vi flyttade hem från landet, men motsvarande uppehåll blir det inte när vi flyttar till landet. (Och så långt och tidigt uppehåll som förra året har jag inte fått tidigare år trots att vi varje år flyttar till och från landet.)
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines