Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 520 inlägg i 421 ämnen av 409 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Värpning, ägg och slakt  |  Är det normalat att hönsen slutar värpa vi flytt? « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Är det normalat att hönsen slutar värpa vi flytt?  (läst 1412 gånger)
Christina
Frågeställare

: 10

« skrivet: 10 okt 2009 kl. 14:02 »

Äntligen lycklig ägare till 6 höns o två tuppar, alla födda 08 utom en född 09.. de kom långväga ifrån till oss med bil för en vecka sedan, hönan född 09 hade värpt ett ägg i bilen, tre dagar senare kom nästa, nu är vi inne på dag 6 och inga ägg... Jag gissar att det är normalt add de stannar upp vid flytt? Eller? De släpper äve en hel del fjädrar ( de riktigt lossar när man lyfter upp dem - alla e tama ) Ruggar de ?? Eller ska jag oroa mig för att de inte trivs?
Vi har inte låtit dem gå ut fritt ännu, utan har dem i en rejäl nybyggd hönsgård, i huset har de flera reden, fönster och sittpinnar både inne och ute..
Ska jag oroa mig???
/Christina
Maria Eriksson
Hönspanelen

: 76

« Svara #1 skrivet: 10 okt 2009 kl. 18:58 »

Höns kan göra ett litet uppehåll i äggläggningen vid flytt och nej du ska inte oroa dig för att de tappar fjädrar i stora sjok. De ruggar med all säkerhet, det ska de göra varje höst. Även det en orsak till att de inte lägger några ägg. När hönsen ruggar går all kraft till att bilda nya fjädrar och deras semester period startar, brukar vara i ca 3 månader. Lagom till jul kanske ni börjar få enstaka ägg :-) och med ljusets återkomst varvar de upp äggläggningen till full fart igen.

Trevligt att ni fått tag på tama trevliga höns. Se upp med att ta upp och gosa med tuppen bara. Det är inget jag skulle rekomendera. Risken att det slår om för honom och att han blir ilsk är aldeles för stor för att chansa.
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines