Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 520 inlägg i 421 ämnen av 409 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Ruvning, kläckning och kycklingar  |  Ruvhönan - vill hon ruva igen? « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Ruvhönan - vill hon ruva igen?  (läst 1157 gånger)
Inga-Karin
Frågeställare

: 88

« skrivet: 11 okt 2009 kl. 14:16 »

Jo, vår spättade ruvhöna Mona, som bidrog med 8+8 Hedemorakycklingar till genbanken 31 maj 2009 är den enda  av våra vuxna hönor som värper nu. Övriga fyra ruggar och vilar sig välförtjänt. Vad tror ni, är Mona den som kommer att vara ruvningsvillig i vår igen eller vågar jag hoppas på att det blir den andra kända ruvhönan nästa gång. Hon som är ljust vetefärgad!?

Hälsningar från Kolbäck // Inga-Karin Sundquist

[bifogad fil raderad av administratör]
Maria Eriksson
Hönspanelen

: 76

« Svara #1 skrivet: 12 okt 2009 kl. 10:46 »

En höna som ruvat brukar normalt sett fortsätta med det, så Mona ruvar med stor sannorlikhet nästa år också. Om någon annan av dina hönor också visat lust att ruva är det minst lika troligt att även hon ruvar nästa är.
Ibland kan enstaka hönor komma på att de vill prova på det där med att ruva först när de är flera år gammla. Men hos mig är det vanligaste att de bestämmer sig redan första året om de vill eller ej och att de sedan fortsätter på den inslagna linjen.
Inga-Karin
Frågeställare

« Svara #2 skrivet: 12 okt 2009 kl. 14:11 »

hmm......jag är lite brydd över att Mona ruvade tre ggr 2008 och det samma gjorde den ljust vetefärgade tre ggr 2008 i tomme, medan den senare inte ruvade alls under 2009 och nu ruggar hon för fullt, så det känns absolut inaktuellt. Kan det ha varit så att flocken tyckte att det räckte med en ruvhöna med ett lyckat resultat!? Min blå, mörkt vetefärgade och svarta har inte visat tendens till ruvvillighet.

Hoppas förstås att få en annan ruvhöna än sist 2010 gör I-K

[bifogad fil raderad av administratör]
Maria Eriksson
Hönspanelen

: 76

« Svara #3 skrivet: 13 okt 2009 kl. 11:31 »

Pullorna har så mycket för sig och det går sällan att föklara varför de gör si ett år och så ett annat. Uppenbarligen tyckte hon inte att det kändes intressant i år och det enda du kan göra för att påverka situationen är att fixa till mysiga reden i mörka hörn. Kanske lite olika sorter och placeringar. Vissa kan man ha på golvet och andra ganska högt uppe på väggen. Lite olika bottenströ kan man andvända sig av och att inte vara så snabb att plocka in äggen . Ägghögar är bland det mest triggande en ruvig höna kan se. Vill man ta in äggen kan man lägga in redägg i gummi (eller andra material). Men som sagt i år lär det inte bli fler kycklingar gjorda så dessa råd kan du ta till dig och försöka med nästa vår när ljuset har återvänt och värmen kommer krypande.

Du ska se att de blir fler ruvningar nästa år.
Inga-Karin
Frågeställare

« Svara #4 skrivet: 24 okt 2009 kl. 07:13 »

Jo, vår spättade ruvhöna Mona, som bidrog med 8+8 Hedemorakycklingar till genbanken 31 maj 2009.

uppmärksam läsare av Hönspanelen har gjort mig uppmärksam på att jag skrutit om antalet, som givetvis ska vara 4+4. Tack för påpekandet! // I-K
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines