Fråga hönspanelen!

Välkommen %1$s. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?
1 520 inlägg i 421 ämnen av 409 medlemmar
Kackel - Frågor och svar  |  Frågor och svar  |  Arkiverade frågor  |  Raser, bevarande och genetik  |  Tupp problem « föregående nästa »
Sidor: [1]
Författare Ämne: Tupp problem  (läst 1485 gånger)
Gamina
Frågeställare

: 6

« skrivet: 12 okt 2009 kl. 09:26 »

Jag har lite problem med min flock av Gotlandshöns och behöver råd om hur jag ska göra.
Min lilla flock består av en tupp och två hönor + 7 st 5 veckor gamla kycklingar (troligen 4 tuppar och 3 hönor). Av de äldre djuren är tuppen och den ena hönan från en besättning (ca 1 år gamla) och den andra hönan (4år) från en annan ”obesläktad” besättning.
Mitt problem består i att min tupp tyvärr visat sig vara väldigt elak mot kycklingarna. En kyckling blev ihjälhackad direkt efter kläckning och jag misstänker utifrån hans beteende idag att det var tuppen som tog den lille stackaren av daga. Kycklingarna är rejält rädda för tuppen och slänger jag fram en hög godis på golvet vågar de inte äta av den ifall tuppen också är där. I förrgår såg jag honom helt oprovocerat börja jaga en av hönskycklingarna när den stod en meter ifrån honom. Det konstiga är att när jag köpte tuppen hade jag 3 veckors kycklingar (ej renrasiga så de är sålda) och dessa uppträdde han helt korrekt emot. Igår hade en annan person dessutom sett att tuppen jagade mammahönan och hon sprang in och gömde sig under hönshuset och låg där och tryckte en stund. Jag misstänker att han var pilsk (han försökte hoppa på henne då kycklingarna var 4 dagar gamla) och ville para sig vilket hon av förklarliga skäl inte alls är intresserad av.
Kullen med kycklingar är tyvärr väldigt snett fördelad mellan hönorna eftersom den äldre hönan började rugga innan den yngre la sig på äggen och jag bara hade ett ägg från henne (vet tyvärr inte vilken kyckling det är även om jag har två misstankar utifrån deras färger). Jag skulle av olika orsaker vilja ha en kull mellan min nuvarande tupp och den äldre hönan eftersom min yngre höna har en defekt som troligen beror på en skada men som om jag har otur är ärftlig (blind på ett öga, upptäcktes för 2-3 veckor sedan men hon har säkert haft det sedan jag köpte henne).
Mitt problem är alltså att jag har en tupp som inte är lämplig som förstatupp men som jag vill ha en kull efter tillsammans med min äldre höna som inte kommer börja värpa förens till våren. Jag skulle vilja spara två av tuppkycklingarna för att ha en i reserv och kunna välja ut den som verkar bäst när den tiden kommer. Situationen blir då att jag har 2+3 hönor och 1+2 tuppar vilket ger en lite väl stor tuppövervikt. Två av tupparna kommer ju dock att vara unga och min plan är att ta bort min nuvarande tupp så fort jag får ägg från min äldre höna samt någon som vill ruva äggen. Plan två är att sedan para tillbaka ungtupparna på den yngre hönan för att se ifall defekten uppstår igen eller om den beror på en skada som jag tror. Problemet med plan två är att det är den hönan som ruvar och troligen kommer hon att ruva den äldre hönans ägg och därmed sluta värpa så även om någon av unghönorna kan tänka sig att ruva så kommer jag stå utan ägg från henne då. Jag vill ju så snabbt som möjligt ha svar på ärftlighetsfrågan men får antagligen lugna mig lite på det området.
Kan detta fungera eller blir det hopplöst iom att det blir för många tuppar med i leken.
Gamina
Frågeställare

« Svara #1 skrivet: 12 okt 2009 kl. 09:37 »

Vill tillägga att min misstanke om att den yngre hönans problem beror på skada utgår ifrån att inga andra höns hos säljaren verkar ha detta problem. Om det skulle vara ärftligt borde problemet finnas hos fler individer hos säljaren alternativt att det är en mutatuion hos just denna individ vilket jag tycker verkar osannolikt. Men jag vill vara "säker" på att det är på detta sätt därav mina avelsplaner och min "försiktighet".
Maria Eriksson
Hönspanelen

: 76

« Svara #2 skrivet: 12 okt 2009 kl. 11:07 »

Hm, Som du redan konstaterat verkar inte din stortupp ha så bra beteende. En tupp ska absolut inte ge sig på kycklingar (eller övriga flockmedlemmar för den delen). Ungtuppar bör han hålla kort av förklarliga skäl men vid den ålder som dina är har de ännu inte tagit någon plats i rangordningen och då ska ha bara var snälla och helst visa på godsaker mm.

Jag förstår att du vill ha avkomma efter din tupp, men vem är far till kycklingarna då? Köpte du dem tillsammans med hönan, eller är de kläckta på gården?

I vilket fall så är det höst och chansen att någon höna vill lägga sig nu är liten. Det kan naturligtvis hända men det är mycket större sannorlikhet att de väntar till nästa vår. Det ger dig 2 val: ta bort tuppen och låt honom gå till de sälla jaktmarkerna utan avkomma (om han inte var far till kycklingarna för då är det ju redan fixat och du har redan nya rekryter på tillväxt) eller ta några ägg i en kläckare. Nu är det inte att rekommender och de flesta lantraserna har helt maskinkläckningsförbud. De kan och bör kläcka sina egna kycklingar.
Ring din genbanksansvarige och fråga om råd. Det kanske finns någon orsak som gör att hans gener bör få gå vidare och att det då kan vara en god ide att ändå maskinkläcka en liten kull. Men generellt är ändå regeln att detta inte ska göras.
Gamina
Frågeställare

« Svara #3 skrivet: 12 okt 2009 kl. 11:30 »

Tuppen är pappa till kycklingarna. Problemet är att jag har den där hönan som är blind på ett öga och jag tror hon är biologisk mamma till alla tuppkycklingarna, en kan möjligen vara efter den andra hönan. Jag vill inte stå med bara tuppar efter den hönan eftersom jag inte är 100% säker på att hennes blindhet inte är ärftlig. Pga detta vill jag ha kvar den vuxna tuppen till våren för att få en till kull efter honom som då kommer bestå bara av ägg från den äldre hönan.
Även om det skulle vara ok med att kläcka ägg i kläckare så är det totalt omöjligt eftersom ingen av de två damerna värper.
Ronny Olsson
*Hönspanelen

: 185

« Svara #4 skrivet: 24 okt 2009 kl. 10:31 »

Jag säger också hm, men om jag skulle våga mig på ett svar och ett råd så får det bli så här:

Det finns minst 11 ärfliga genetiskt betingade ögondefekter. De allra flesta av dessa påverkar formen på ögonen. Man ser att ögonen saknas, är skrumpna eller förstorade. Det är så redan när kycklingen kläcks. Två av dessa kan vara unilaterala och drabbar endast ena sidan. Ingen är vanlig.

Det finns även en form av ärftlig starr och en ärftlig näthinnedefekt som inte förändrar ögonformen. De drabbar båda ögonen. Det är mycket ovanligt och har endast konstaterats på laboratoriehöns.

Med tanke på detta så blir mitt råd att ta bort tuppen som visar ett olämpligt flockbeteende och ersätta honom med någon av dina yngre tuppar och nöjt mig med denna åtgärd, om nu hönan fungerar bra med ett öga.

Har du möjlighet att lägga in bild på den blinda hönan så vi kan se hur ögat ser ut?

« Senast ändrad: 24 okt 2009 kl. 11:06 av Ronny Olsson »
Gamina
Frågeställare

« Svara #5 skrivet: 24 okt 2009 kl. 15:32 »

Hönan fungerar alldeles utmärkt i flocken nu men stackarn hade rejäla problem i början. Det är bara vänster öga som är drabbat det andra är helt normalt.
Här nedan kommer en bild.

* Grå starr.jpg (90.53 kB, 519x480 - visat 107 gånger.)
Sidor: [1]
« föregående nästa »
    Gå till:  

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines